مقدمه
مهندس مجید جهانشیریمقدم، از فارغالتحصیلان دوره هفدهم دبیرستان مفید یادگار، در هفته پژوهش بهعنوان «نوآور برگزیده سازمان حفاظت محیط زیست» معرفی شد. این انتخاب به دلیل ارائه یک راهکار کاربردی و مسئلهمحور در حوزه پایش واحدهای صنعتی و اصلاح نقایص سامانههای نظارتی انجام شده است.
این مصاحبه به همت واحد تبلیغات و امور رسانه مجتمع آموزشی مفید و با هدف بازنمایی مسیرهای الهامبخش فارغالتحصیلان مفید و معرفی دستاوردهای علمی و حرفهای آنان تهیه و منتشر شده است.
در این گفتوگو، وی از مسیر تحصیلی و حرفهای خود، جزئیات نوآوری انجامشده، نقش دوران تحصیل در مفید و توصیههایی برای دانشآموزان امروز سخن میگوید.
مصاحبه با مهندس مجید مجانشیریمقدم، نوآور برگزیده سازمان حفاظت محیط زیست
🔹 لطفاً یک معرفی کوتاه از خودتان ارائه بفرمایید؛ شامل مسیر تحصیلی، سوابق کاری و حوزه تخصصی فعالیتتان.
من مجید جهانشیریمقدم هستم، فارغالتحصیل دوره ۱۷ دبیرستان مفید یادگار.
مدرک کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست گرایش مهندسی آب و فاضلاب دارم و به عنوان کارشناس رسمی دادگستری در رشته مهندسی آب فعالیت میکنم.
در ابتدای مسیر حرفهای، به مدت ۱۵ سال در مهندسین مشاور «پارس آب تدبیر» در تهران مشغول به فعالیت بودم و در حوزههای اجرا، نظارت و طراحی در بسیاری از طرحهای آب و فاضلاب حضور داشتم؛ از جمله طرح فاضلاب شهرهای تهران، شهریار، ملارد، صفادشت و ورامین، خط انتقال آب ماملو، بازنگری طرح آبرسانی تهران، طرح انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی ایران، همچنین طرحهای فاضلاب قوچان، میناب، جاسک، رودان، اردل و سورشجان و نیز تصفیهخانههای مشهد و بندرعباس.
در این پروژهها در بخشهای شبکه جمعآوری فاضلاب و توزیع آب، نظارت عالیه و همچنین بهعنوان کارشناس مسئول یا مدیر طرح فعالیت داشتهام.
در ادامه وارد سازمان حفاظت محیط زیست شدم و اکنون حدود ۶ سال است که بهعنوان کارشناس پایش در استان البرز مشغول به خدمت هستم.
🔹عنوان «نوآور برگزیده سازمان حفاظت محیط زیست» دقیقاً مربوط به چه دستاورد یا فعالیت شاخصی است؟
من برنامهای در محیط اکسل طراحی کردم که یکی از نقصهای سامانه جامع محیط زیست را پوشش میدهد.
پایش واحدهای صنعتی توسط آزمایشگاههای معتمد انجام میشود و این آزمایشگاهها مکلفاند بر اساس کد آیسیک و نوع فعالیت واحد صنعتی، پارامترهای مشخصی را در بخش پساب و هوا مطابق شیوهنامه تدوینشده توسط سازمان اندازهگیری کرده و نتایج را در سامانه جامع محیط زیست ثبت کنند.
مشکل اینجاست که سامانه نشان نمیدهد آیا همه پارامترهای مشمول اندازهگیری شدهاند یا خیر. این برنامه به کارشناسان پایش محیط زیست در سراسر کشور کمک میکند تا بهصورت سریع و دقیق متوجه نقص عملکرد آزمایشگاههای معتمد شوند و در صورت لزوم، با صدور اخطار، آنها را ملزم کنند که در خوداظهاری بعدی تمامی پارامترها را اندازهگیری کنند.
در حال حاضر، اگر کسی بخواهد این موضوع را بررسی کند، باید بهصورت دستی پارامترهای ثبتشده در سامانه را با شیوهنامه تطبیق دهد که هم زمانبر است و هم احتمال خطای انسانی دارد.
با توجه به وجود تبصرهها، بخشنامهها و استثناهای متعدد برای بسیاری از پارامترها، همه این موارد نیز در برنامه لحاظ شده است.
🔹 به نظر شما مهمترین عامل موفقیت اخیرتان چه بوده است؟
اهمیت این کار در این است که هر فرد در محیط کاری خود صرفاً به انجام یک کار تکراری روزمره اکتفا نکند، بلکه حس مسئولیت داشته باشد و مشکلات و نواقص موجود را شناسایی کند. صرف دیدن کافی نیست؛ باید برای رفع آن تلاش کرد.
اهمیت کار پژوهشی در همینجاست؛ شما در ابتدا نمیدانید که آیا به نتیجه میرسید یا خیر. کسی هم از شما چنین درخواستی نکرده و طبیعتاً پاداش مالیای متصور نیست. این حرکت، کاملاً خودجوش است و حتی معلوم نیست به نتیجه برسد.
اما وقتی بدنه انسانی یک سازمان با این نگاه عمل کند، رشد و تعالی واقعی محقق میشود. به همین دلیل نیز در هفته گرامیداشت پژوهش، در سطح کشور از پژوهشگران و نوآوران تقدیر به عمل میآید.
🔹 دوران تحصیل شما در دبیرستان مفید یادگار چه تأثیری بر مسیر امروزتان داشته است؟
اهمیت نظم در زندگی، پرورش احساس مسئولیت، روحیه تلاش و امید به رسیدن به هدف و انجام امور بهخاطر ارزش معنوی آنها، از جمله نکاتی است که به نظر من پایههایش در همان دوران در نهاد دانشآموزان شکل میگیرد.
🔹 چه توصیهای برای دانشآموزان امروز مجتمع آموزشی مفید دارید؟
من خودم را در جایگاه نصیحت نمیبینم، اما توصیه بزرگان و معلمان ارجمندمان را تکرار میکنم.
دانشآموزان باید در درجه اول نظم داشته باشند، برای آینده خود هدف تعریف کنند، در مسیر رسیدن به آن تلاش کنند و هرگز ناامید نشوند.
کمبودها با تلاش و ممارست حل خواهد شد و مهمتر از همه اینکه سعی کنند به معنای واقعی کلمه، در هر جایگاهی که هستند یا قرار است باشند، «مفید» واقع شوند.
🔹 برنامهها و اهداف آینده شما چیست؟
سعی میکنم در همین مسیر گام بردارم و در انجام مسئولیتی که بر عهده دارم، نهایت تلاش خود را به کار بگیرم.
وقتی پژوهش به تصمیمسازی میرسد؛ گزارشی از آیین تقدیر نوآوران محیط زیست

در این مراسم، شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور، با تأکید بر نقش پژوهشهای مسئلهمحور گفت:
«پژوهشی که نتواند زخمها و جراحتهای محیطزیستی سرزمین ما را التیام بخشد و نسبت به پیشگیری از مشکلات هشدار دهد، متناسب با تراز چالشهای امروز محیط زیست کشور نیست.»
وی با اشاره به انباشت گزارشهای صرفاً نظری افزود:
«برتری در پژوهش به تعداد مقالات وابسته نیست. پژوهشگر برتر کسی است که مشکلات محیط زیستی کشور را حل کند؛ از تصفیه فاضلاب صنعتی گرفته تا احیای تالابها و ارائه روشهای نوین پایش.»
معاون رئیسجمهور تأکید کرد:
«پژوهش باید به تصمیمسازی منجر شود و به زبانی علمی اما قابل فهم برای مدیران ارائه شود؛ پژوهشی که روی میز تصمیمگیران قرار نگیرد، اثرگذاری محدودی خواهد داشت.»
در ادامه، هادی کیادلیری، معاون آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز پژوهش را «ستون فقرات توسعه» دانست و بر ضرورت ترجمه پژوهش به زبان اجرا تأکید کرد.
تهیه و تنظیم: واحد تبلیغات و امور رسانه مجتمع آموزشی مفید




