گزارش اردوی جهادی خراسان شمالی ـ شهر لوجلی ـ شهریور ۱۴۰۲

گزارش اردوی جهادی لوجلی  –  شهریور ۱۴۰۲

به لطف خداوند منان امسال هم همچون سال های گذشته اردوی جهادی برپا شد.متن حاضر گزارش نسبتا کاملی از فعالی های عمرانی، مالی، فرهنگی، برنامه روزانه اردو و تشرف به مشهد مقدس است.

فعالیت­های عمرانی

        پنجم تیرماه سفر پیش قراولی توسط آقایان میلانی و طباطبایی برای بازدید از منطقه برگزار شد. در این سفر با رییس کمیته امداد شهر لوجلی (جناب آقای قربانی)، بخشدار لوجلی (جناب آقای رضوانی) و مسئولین دبیرستان شبانه روزی شهید رجایی جلساتی برگزار شد. همچنین بازدیدی از پروژه های در حال انجام شکل گرفت. تاریخ اردوی جهادی برای هفته اول شهریور پیش بینی شده بود.از طرفی با توجه به اینکه پروژه های بخشداری در اولویت اردوی ما نبودند و تعداد پروژه های کمیته امداد لوجلی نیز کافی نبود، تصمیم بر آن شد تعدادی از پروژه ها را با کمیته امداد شیروان هماهنگ شود.

با نظر مسئولین اداره آموزش و پرورش مدرسه شبانه ­روزی شهید رجایی در لوجلی به عنوان محل اسکان این اردو تعیین شد.همچنین مشورت های لازم و پیگیری های مورد نیاز با مدیر این دبیرستان-جناب آقای یوسفی-انجام پذیرفت. با توجه به برگزاری اردوی جهادی دبیرستان مهرهشتم و مفیدیادگار در همین مدرسه، امکانات اسکان با هماهنگی هر سه مدرسه در این اقامتگاه صورت گرفت. در دومین سفر پیشقراولی همزمان با اردوی جهادی دبیرستان مفید یادگار در نیمه مرداد، پروژه های نهایی را با اولویت های میزان نیازمندی خانواده ، نزدیکی به محل اسکان و توانایی دانش آموزان برای انجام آن ها انتخاب شد. از همان تاریخ هماهنگی پروژه­های کاری را با کمیته امداد لوجلی، کمیته امداد شیروان و آموزش و پرورش در دستور کار قرار گرفت و در نهایت برای انجام ۱۲ پروژه طی شش روز کاری با ایشان توافق حاصل شد.

با توجه به هزینة بالای ساخت مسکن، پروژه ها به صورت کمک به ساخت بخشی از یک منزل مسکونی مثل دیوارکشی، حصارکشی، شیب بندی سقف، پلاستر دیوار و … انتخاب شدند.

کمیته امداد لوجلی

                        گروه ۱ : روستای چوکانلو، پلاستر دیوار و شیب بندی سقف

                        گروه ۲ : روستای چوکانلو، پی کنی و حصارکشی حیاط

                        گروه ۳ : روستای یانبلاغ، پلاستر دیوار و گچ کاری

                        گروه ۴ : شهر لوجلی، پلاستر دیوار، گچ کاری و شیب بندی سقف

                        گروه ۵ : روستای پالکانلو، شیب بندی و سیمان ریزی سقف

                        گروه ۶ : روستای پالکانلو، دیوارکشی خانه

                        گروه ۷ : روستای گوگلی، شیب بندی و سیمان ریزی سقف

کمیته امداد شیروان

                        گروه ۸ : روستای حسین آباد، پی کنی و حضار کشی و دیوارکشی

                        گروه ۹ : روستای دوین، پی کنی و دیوارکشی

                        گروه ۱۰ : روستای دوین، پی کنی و حصارکشی حیاط

اداره آموزش و پرورش شیروان

                        گروه ۱۱ : زیدر، رنگ آمیزی دبستان عشایری

                        گروه ۱۲ : روستای زیدر، رنگ آمیزی و لکه گیری دبیرستان عشایری

    هزینه ها و کمک های مالی

از ابتدای فراخوان برای سفر جهادی، مجموعا ۳۵۰ میلیون تومان کمک برای انجام پروژه های عمرانی جمع آوری شد. ۱۶۰ میلیون تومان از کمک­ها توسط خیریه مکتب امیرالمومنین (علیه السلام) تأمین شده بود. همچنین هزینة اردو توسط خود شرکت کنندگان نفری ۵ میلیون تومان پرداخت شد. ۱۵۵ میلیون تومان از کمک­ها به صورت پرداخت نقدی و خرید سیمان به کمیته امداد لوجلی تقدیم شد. ۸۷ میلیون تومان از کمک­ها نیز به صورت پرداخت نقدی و خرید سیمان تقدیم کمیتة امداد شیروان شد. همچنین ۹۵ میلیون تومان از کمک­ها صرف خرید رنگ، شیرآلات، پتو و احداث سرویس بهداشتی مدارس عشایری روستای زیدر شد.

امسال هم مانند اردوهای قبلی کمک­های غیرنقدی که توسط اولیا و خیرین جمع آوری شده بود به منطقه اعزام شد و طی دو روز همراه با اقلام اضافه آمده از اردو توسط گروهی از دانش آموزان و مسوولین کمیته امداد بین نیازمندان توزیع شد.

۲ راس گوسفند هم توسط خیرین تقبل شده بود که در همان منطقه ذبح و بین نیازمندان توزیع شد.

شرکت کنندگان اردو

تعداد دانش­آموزان حاضر در اردو ۶۳ نفر بود که به ۸ گروه کاری تقسیم شده بودند. لیست اسامی گروه­بندی ها در ادامه تقدیم خواهد شد.

اولین روز کاری پنجشنبه ۲ شهریور و آخرین روز کاری (ششمین روز) سه شنبه ۷ شهریور بود.

همکارانی که بصورت تمام وقت و یا پاره وقت در این اردو حاضر بودند عبارتند از:

جناب آقایان: یزدانی-کلانتریان-بارنجی-داودی- موسی زاده- سیرغانی-هاشمی-مجدآرا-خانی-رضایی نیا-کردی-میلانی-طباطبایی-افشاری

برنامه های روزانه اردو:

    برنامه اردو

برنامه روزانه اردوی جهادی با بیدارباش و اقامه نماز شروع می شد. پس از ورزش صبحگاهی و صرف صبحانه،عزیزان با لباس کار صبحگاه را اجرا می­کردند و سپس به سمت محل کار خود حرکت می کردند. نماز ظهر را در سر کار اقامه می نمودند. ناهار را در مدرسه صرف کرده و سپس به استراحت بین روز می­پرداختند. طبق برنامة از قبل تعیین شده­ای ،عصرها تا پایان شب برنامه­هایی اجرا می­شد که در جدول زیر آمده است.

    زیارت امام رضا (علیه السلام)

روز سه­ شنبه ۷/۶/۱۴۰۲ بعد از اتمام ششمین روز کاری و پاکسازی مدرسه همگی به سمت مشهد مقدس حرکت کردند و تقریبا به مدت یک شبانه روز مهمان امام رئوف بودند

در نهایت همه عزیزان جمعه ۱۷ شهریور حوالی ۱۰ صبح در راه آهن این اردوی به یاد ماندنی را به اتمام رساندند

گزارش پزشکی

با توجه به سابقه بیماری های شایع در سفر های جهادی دارو های لازم برای درمان و کنترل بیماری های سرماخوردگی، گاستروانتریت( اسهال و استفراغ و سایر علایم گوارشی)، اسپاسم عضلانی، حساسیت ها، گزش حشرات، تروما و سوختگی ها تهیه شد تا اقدامات اولیه در محل اردوگاه انجام شود و در صورت لزوم بیماران به درمانگاه یا بیمارستان ارجاع شوند که خوشبختانه در این سفر نیاز به این امر نبود.

در جلسه ابتدایی به تمامی دانش اموزان توصیه های مهم بهداشتی شامل شستشوی دست ها به طور کامل با آب و صابون، حفظ پوشش گرمایشی در سرمای شب و اول صبح، رعایت تغذیه و آب مصرفی و اطلاع به مسئولین اردو در صورت بروز هرگونه علائم داده شد. برای تمامی گروه های کاری وسایل پانسمان به میزان کافی تهیه شد تا در صورت لزوم در محل کار اقدام لازم را انجام دهند.

خوشبختانه به طور کلی در این سفر میزان بیماری ها و مراجعات به پزشک اندک بود و اغلب بابت مسائل جزئی بود که به شرح زیر است:

  1. شایع ترین شکایت دانش آموزان آبریزش بینی آلرژیک ناشی از تغییرات دمای هوا بین شب و روز بود که با توصیه مصرف قرص سیتریزین و کلداستاپ به طور کامل کنترل شد و این مورد مانعی در فعالیت های اردوی جهادی ایجاد نکرد.
  2. دومین شکایت شایع گلودرد ناشی از استنشاق گرد و خاک در محل کار بود که اکثرا با مصرف شربت دیفن هیدرامین بهبود یافتند.

نکته) هر یک از علائم آبریزش بینی و گلودرد در دانش آموزان به طور جداگانه و بدون هیچ علامت همراه دیگری مشاهده می شد که احتمال عفونت ها را بسیار کم می کرد.

  1. سومین شکایت شایع دانش آموزان بدن درد و کوفتگی ناشی از فعالیت های بدنی بود که با مصرف قرص استامینوفن، ناپروکسن و باکلوفن به طور کامل کنترل شد.
  2. یک نفر از دانش آموزان در سفر دچار گاستروانتریت با علائم استفراغ و اسهال همراه با ضعف و بیحالی شد که با شک به ویروسی بودن بیماری توصیه به رعایت بهداشت شد و علائم با قرص های اندانسترون وهیوسین کنترل شد و خوشبختانه بعد از یک روز استراحت بیماری به طور کامل برطرف شد.
  3. یک نفر از دانش آموزان در مسیر به سمت مشهد دچار استفراغ و ضعف و بیحالی شد که توسط یکی از مسئولین بدون اطلاع به پزشک اردو به مرکز درمانی ارجاع شد. (پیشنهاد میشود موارد پزشکی ابتدا با پزشک اردو مطرح شود.)
  4. بیشتر تروما های رخ داده در این اردو به علت بازی های عصرگاهی دانش آموزان بود که شامل:

            الف) آسیب ناخن شست که پانسمان انجام شد و نیاز به اقدام خاصی نداشت.

            ب) آسیب مچ پا در بازی والیبال که با توجه به معاینه انجام شده و عدم محدودیت حرکت بیشتر از ناشی از کشیدگی تاندون بود اما

            جهت اطمینان بخشی به دانش آموز، عکس رادیوگرافی نیز انجام شد که هیچ گونه آسیب استخوانی در عکس مشاهده نشد.

  1. گزش توسط حشرات باعث ایجاد خارش در دانش آموزان شده بود که با مصرف پماد کالاندولا برطرف شد.
  2. یک مورد زخم مشکوک به چنگ سگ در یکی از دانش آموزان مشاهده شد که دانش آموز جهت تزریق واکسن هاری به مرکز بهداشت اعزام شد و واکسیناسیون لازم انجام شد و به بچه ها توصیه جهت عدم نزدیکی به حیوانات داده شد.

به طور کلی همکاری دانش آموزان در رعایت مسائل بهداشتی بسیار خوب بود و این همکاری سبب شد تا این سفر با کمترین میزان مراجعات پزشکی و بدون مشکل اساسی برگزار و به پایان رسد.

پیشنهادات برای سفر بعدی:

  1. جلوگیری از حضور افرادی که در ده روز اخیر علائمی از سرماخوردگی، تب، گلو درد و… در خودشان یا خانوادشان دیده شده بود.
  2. سم پاشی محل اردوگاه و چک کردن توری های پنجره ها برای جلوگیری از گزش حشرات نامعلوم
  3. تهیه دستگاه فشارخون، تب سنج و اکسی متر
  4. چک کردن دارو ها و وسایل پزشکی قبل از شروع سفر در تهران (متاسفانه خریداری دارو ها طبق لیست انجام نشده بود و در روز اول مجددا لیست نقص های دارویی و تجهیزات لازم تهیه شد تا امکانات لازم خریداری شود.)
  5. آموزش نحوه صحیح استفاده از بیل، حمل فرغون و … برای جلوگیری از درد های عضلانی