گزارش برگزاری سومین دورۀ چالش ریاضی

گزارش برگزاری سومین دورۀ چالش ریاضی

فروردین ۱۴۰۴ | متوسطۀ اول دخترانۀ مفید

مقدمه؛ نگاهی به روند برگزاری کارگاه‌ها

در سال‌های اخیر، مدرسۀ متوسطۀ اول دخترانۀ مفید اقدام به برگزاری کارگاه‌های چالش ریاضی با هدف تقویت مهارت‌های حل مسئله و تفکر منطقی در دانش‌آموزان متوسطۀ اول مجتمع آموزشی مفید کرده است. در سال جاری، سومین دورۀ این کارگاه‌ها با ساختاری جدید و محتوایی به‌روزتر برگزار شد.

گزارش برگزاری سومین دورۀ چالش ریاضی

مسیر آمادگی و انتخاب دانش‌آموزان

پیش از برگزاری رویداد نهایی، دانش‌آموزان در چند مرحلۀ جداگانه در طول سال تحصیلی شرکت کردند.
این مراحل شامل:

  • چالش‌های هفتگی: مجموعه‌ای از مسئله‌های فردی با ساختار مشابه مسابقات کانگورو و بازی‌های فکری ساده مانند نونوگرام، که هر دو هفته یک‌بار برای تمام پایه‌ها ارائه می‌شد.
  • چالش زمستانی: رویدادی چندساعته با دو بخش شامل حل مسئلۀ گروهی و رقابت در بازی‌های فکری. برای هر پایه بازی متفاوتی در نظر گرفته شده بود (از جمله گوماتو، هگز و فکر بکر).

مجموع امتیازهای این مراحل، مبنای انتخاب دانش‌آموزان برای حضور در رویداد نهایی قرار گرفت.

گزارش برگزاری سومین دورۀ چالش ریاضی

ساختار برنامه و محتوای کارگاه‌های حضوری

برنامه در روز پنج‌شنبه ۲۱ فروردین از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر در مدرسۀ دخترانۀ مفید برگزار شد.
حدود ۱۰۰ دانش‌آموز از مدارس مختلف متوسطۀ اول مفید در این کارگاه‌ها حضور داشتند.
برنامه شامل سه بخش اصلی بود: دو بخش آموزشی ۷۵ دقیقه‌ای در نوبت صبح و یک بخش ۷۵ دقیقه‌ای در نوبت بعدازظهر.

برای دانش‌آموزان پایۀ هفتم، برنامه شامل یک کارگاه آموزشی، یک فعالیت رقابتی در قالب «مسئله بازار» و یک بازی رومیزی بود.
دانش‌آموزان پایۀ هشتم و نهم نیز، در کنار بخش‌های آموزشی، در بازی‌های فکری رومیزی که با سطح پایه‌های تحصیلی‌شان هماهنگ شده بود، شرکت کردند.
محتوای برنامه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده بود که با بالاتر رفتن پایه تحصیلی، سطح دشواری نیز افزایش پیدا کند.

گزارش برگزاری سومین دورۀ چالش ریاضی

محورهای موضوعی و تغییرات امسال

در بخشی از فعالیت‌ها، مفاهیمی از علوم رایانه، الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی به شکل طبیعی وارد روند آموزش شدند.

همچنین، براساس بازخوردهای دوره‌های پیشین، تلاش شد بخش‌هایی از برنامه حالتی رقابتی و پرهیجان داشته باشد تا انگیزۀ مشارکت دانش‌آموزان بیشتر شود.

 

گزارش برگزاری سومین دورۀ چالش ریاضی

روند اجرا و پایان برنامه

برنامه با یک صبحانۀ ساده و افتتاحیۀ کوتاه آغاز شد. پس از دو بخش آموزشی صبحگاهی، فرصتی برای پذیرایی و نماز در نظر گرفته شد و سپس سومین بخش کارگاه‌ها در بعدازظهر برگزار شد.
در پایان برنامه، دانش‌آموزان در فضای دوستانه پذیرایی شدند و روز کاری به پایان رسید.

پس از پایان کارگاه‌ها، برگه‌های نظرخواهی بین دانش‌آموزان پخش شد تا دیدگاه‌ها و بازخوردهای آن‌ها گردآوری شود.
هدف از این کار، سنجش میزان موفقیت تغییرات امسال و هماهنگ‌تر کردن برنامه‌های آینده با نیازها و علاقه‌مندی‌های دانش‌آموزان است.