تمرینی برای شنیدن، فکر کردن و ساختن در کنار یکدیگر
جشنوارۀ گفتوگو در مدارس مفید تلاشی است برای تبدیل گفتوگو به یکی از عناصر کلیدی در رشد فردی دانشآموزان. این جشنواره، امسال برای سومینبار با همکاری مدرسۀ مفید نیایش و گروه تفکّر مجتمع آموزشی مفید، و با همراهی مجموعۀ فناپ برگزار شد؛ با نگاهی به تقویت گفتوگو بهعنوان ابزاری برای درک بهتر یکدیگر و گسترش تفکّر نقّاد در فضای مدرسه. دانشآموزان در طول این مسیر تمرین کردند که شنونده باشند، دقیق فکر کنند و با هم گفتوگوهایی سازنده شکل دهند.
از برنامهریزی پاییز تا اجرای بهار
فرایند برگزاری جشنواره از اوایل پاییز آغاز شد. نمایندگانی از چهار مدرسۀ متوسطۀ اول مفید در جلسات دبیرخانه حضور داشتند و در طراحی مراحل مختلف همکاری کردند. محتوای آموزشی در سامانۀ سمیم بارگذاری شد که شامل توضیحاتی دربارهی گفتوگو و تمرینهایی بود که بهصورت هفتگی در مدارس پیگیری میشد. گزارش این فعالیتها بهطور منظم دریافت میشد و در هر مدرسه، روندی مستقل اما هماهنگ پیش میرفت.
چند مدرسۀ دیگر خارج از مجموعه نیز به این فرایند پیوستند. در نهایت، با توجه به محدودیت ظرفیت، گروهی از دانشآموزانی که مشارکت پیوستهتری داشتند، برای حضور در جشنوارۀ نهایی انتخاب شدند.
پیشرویداد اسفند؛ فرصتی برای تمرین و آشنایی
۱۶ اسفند، یک برنامۀ مقدماتی برای آشنایی بیشتر دانشآموزان برگزار شد. در این روز، دو کارگاه آموزشی با موضوعات «تعلیق در گفتوگو» و «تمرین فلسفی» اجرا شد تا زمینهی فکری بهتری برای شرکت در جشنواره فراهم شود. فضای بین کارگاهها نیز به آشنایی و تعامل میان شرکتکنندگان اختصاص داشت.
از گفتوگوی گروهی تا نقاشی جمعی
جشنواره در تاریخ ۲۹ فروردین، در دانشگاه خاتم برگزار شد. برنامۀ روز از ساعت ۸ صبح آغاز شد و تا عصر ادامه داشت. در نوبت صبح، دانشآموزان در پنج اتاق به گفتوگوی گروهی پرداختند. این گفتوگوها با همراهی داورانی از میان معلمان و دانشآموزان دورههای قبل برگزار شد که در طول گفتوگو بازخوردهایی برای بهبود مسیر بحث ارائه میدادند.
در نوبت بعدازظهر، دانشآموزان به دو فعالیت دیگر پرداختند. ابتدا نقشههای استدلالی گفتوگوهای خود را که در «اتاق تأمّل» طراحی کرده بودند مرور و تحلیل کردند. سپس، در یک فعالیت گروهی بدون استفاده از کلام، با استفاده از پاستل، نقاشیهایی مشترک خلق کردند و پس از آن دربارهی معنای آثار و ارتباط میان آنها به گفتوگو پرداختند. این بخش، تلاشی بود برای درک ساختن جمعی و رسیدن به فهم مشترک بدون کلام.
برگزاری جشنواره با همراهی و پشتیبانی مجموعۀ فناپ انجام شد که در کنار تیم اجرایی، امکان اجرای چنین رویدادی را فراهم کرد.
پایان جشن با یک یادگار
در پایان برنامه، از همۀ شرکتکنندگان با اهدای تندیس و یادبودی قدردانی شد. جشنوارۀ گفتوگو، فرصتی بود برای تجربه، تعامل و یادگیری، و امید است این مسیر در سالهای آینده با حضور گستردهتر دانشآموزان ادامه یابد.