blank

 

در فلسفه، “دور” باطل است. تکرار زنجیره وار استدلال به گونه ای که بروی و بروی باز به نقطه اول برگردی. رفتن مقصد می خواهد، باید بروی و برسی. اگر بروی و بعد از ساعت ها دوباره خویش را در مبدا حرکت ببینی چه سودی دارد؟
بعد از تو هزار نوبت افسوس
بر دور حیات باطل من

در جهادی دبیرستان مفید، “دور” حقِ حق است. دورِ جهادی، انسان ساز است. بال و پر می دهد. زمینی را آسمانی می کند.
ده روز صبح زود از خواب شیرین بر می خیزی می گردی و می گردی باز خویش را در صبحدمی به نظاره می نشینی که باز باید برخیزی و بگردی و بگردی…
نماز صبح را با اذان پرندگان روستا می خوانی. با موسیقیِ آسمانِ گرگ و میشِ روستا ورزش می کنی. صبحانه می خوری. می گویی و می خندی. لباس خاکی کار می پوشی به صف می ایستی. قرآن می خوانی. باقی روز خودت قرآن می شوی. آن هنگام که خانه ای می سازی برای آیه ی دیگری از قرآن. آن هنگام که رنگ می زنی چهره غمگین و خسته ی مدرسه ای را. آن هنگام که در طبیعت بکر روستا غواصی می کنی.
لباس خستگی را از تن به در می کنی. می به خواب ظهرگاهی می روی. بر می خیزی. شور و شوق در اقامتگاه بر پا می شود آن قدر می خندی و بازی می کنی تا خورشید را به خجالت بیندازی. خورشید ناظم آسمان را صدا می زند. ماه می آید و دستور خواب می دهد اما خواب کجا است؟
وقتی دانش آموزان آسمان ریز ریز می خندند و چشمک می زنند، خواب کجا است؟ دب اکبر، دب اصغر…
آن قدر خسته ای که ناگهان…
باز هم صبح…
باید برخیزی و نماز صبح بخوانی و صبحانه نوش جان کنی و ورزش کنی و کار کنی و بازی کنی و بخوابی و برخیزی و نماز صبح بخوانی و صبحانه نوش جان کنی و…

“دورِ جهادی مفید ” انسان می برد و بالاتر از فرشته برمی گرداند.

 

آشنایی با اردو های جهادی دبیرستان مفید  

         اردوی جهادی سنتی است حسنه که از سال ۱۳۵۹  و بنا به فرمان حضرت امام(ره) برای کمک به محرومین در دبیرستان مفید ایجاد شد و هر ساله دانش آموزان به صورت جمعی با شرکت در اردوی جهادی همراه با معلّمین و کارکنان مدرسه به یاری محرومین مناطق مختلف کشور می شتابند. دل کندن از خانه و خانواده و سفر به مناطق محروم کشور در ایّام تعطیلی مدارس، کار و تلاش دسته جمعی در جهت آبادانی و رفع محرومیت از چهره روستاهای دور افتاده و فقرزده و از همه والاتر زنده کردن احساس مسئولیّت در قبال وضعیّت سایر مسلمانان و هموطنان محروم در بین خود و خانواده و اطرافیان، همه و همه از توفیقاتی است که به حول و قوّه الهی نصیب دانش آموزان دبیرستان مفید می شود. مسافرت های جهادی دبیرستان‌های مفید، هر ساله در یکی از مناطق محروم کشور با همت مسئولین دبیرستان و ارگان های مرتبط نظیر کمیته امداد حضرت امام(ره) برگزار می گردد. در این مسافرت ها فعالیت های مختلف فرهنگی و عمرانی دانش آموزان در میان خانواده های تحت پوشش کمیته امداد انجام می گیرد.

 

فعالیت های مسافرت های جهادی

فعاليت‌هاي عمراني

براي انتخاب فعالیت های عمرانی به سراغ مددجويان کميته ي امداد رفته و بررسی های لازم صورت می گیرد و با توجه به میزان محرومیت هر خانواده، کارها اولویت

blank

بندی شده و انتخاب می شوند.

 

 

 

 

 

برای انجام کارهای عمرانی دانش آموزان به گروه های ۱۰ الی ۲۰ نفره (با توجه به حجم کار) تقسیم می شوند و به همرا

blankه یکی از دبیران و یک استاد بنا کار هر گروه را تشکیل می دهند.

 

 

 

blankدر بعضی سال ها با توجه به شرایط منطقه، کارهای عمرانی دیگری هم انجام شده است که برای مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت مدرسه
  • ساخت مسجد و حسینیه
  • احداث بند آب
  • آبیاری و کشاورزی و کاشت گیاه
  • لوله کشی و سیم کشی
  • حفر چاه

 

 

فعالیت های فرهنگیblank

تعدادی از دانش آموزان به همراه دبیرانی که تجربه کارهای فرهنگی را دارند در قالب گروه های مشخص در مساجد و مدارس روستاها حضور یافته و به کارهای فرهنگی می پردازند. در سال های اخیر و بعد از تاسیس دبستان مفید حضور مسئولین دبستان به پیشبرد این فعالیت ها کمک بسیاری کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

برای مثال به چند مورد از فعالیت های گروه فرهنگی اشاره می شود:blank

  • برگزاري جلسه توجيهي توسط اعضاي گروه کودک براي دانش آموزان عضو گروه فرهنگي (هر روز) براي اداره بهتر برنامه ها.
  • تجهیز امکانات ورزشی مدارس
  • برگزاري بازي هاي محلي و بومي، برنامه قصه گويي ، نقاشي، کاردستي و گفتگو.
  • برگزاري جلسات گفتگو براي خانم هاي دوره‌ي راهنمايي ، دبيرستان و به بالا توسط گروهي از خانم هاي عضو گروه کودک
  • تجهيز کتابخانه‌ي مدارس و مساجد روستاها

 

 

جمع آوری کمک های نقدی

 

هر ساله قبض هایی در اختیار دانش آموزان و خانواده های آنان قرار می گیرد تا به این ترتیب کمک های لازم برای مسافرت های جهادی جمع آوری گردد در حقیقت اصلی ترین منبع جمع آوری کمک برای مناطق محروم دانش آموزان و خانواده های ایشان هستند که به این ترتیب مبالغ قابل توجهی جمع آوری می گردد. همچنین با نامه نگاری با ارگان ها و شرکت ها سعی می شود از آنها نیز کمک هایی گرفته شود.

در سال های اخیر هم طرحی با عنوان بازارچه خیریه در مدارس مفید شکل گرفته است و در آن دانش آموزان به مدت چند روز در طول تابستان و قبل از برگزاری مسافرت جهادی بازارچه ای دایر می کنند و در آن علاوه بر انجام کارهای اقتصادی و کسب تجربه و مهارت در این زمینه به جمع آوری کمک برای مسافرت جهادی می پردازند.

جمع آوری کمک های غیرنقدی و توزیع آنها در میان خانواده های محروم

 

blankهر ساله چند ماهي مانده به اردوي جهادي، مدارس پذيراي كمك هاي غير نقدي خيرين كه اغلب شامل برنج، روغن، قند، شكر، چاي، لباس و وسايل ضروري زندگي يخچال و بخاري و … مي‌باشد هستيم. يك روز مانده به شروع مسافرت ، اجناس جهت حمل باکامیون به منطقه مورد نظر، توسط دانش‌آموزان بارگیری و به محل اردو فرستاده مي‌شود

 

 

 

 

 

blankهمچنین قلک هایی در طول سال در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد که پول های آن به تدریج جمع آوری ، و با این پول ها اقلامی مانند برنج، روغن و … گرفته شده و به منطقه فرستاده می شود.

 

 

 

 

 

 

blankدر طول مسافرت چند نفر از دانش آموزان به همراه یک نفر از مربیان خود ، با توجه به تعداد خانواده های محروم منطقه به بسته بندی اقلام جمع آوری شده و خریداری شده می کنند و در پایان به همراه مسئولین مربوطه به توزیع اقلام ذکر شده می پردازند.

 

 

 

 

 

 

دیدار با خانواده های محترم شهدا

 

blankدیدار با خانواده های محترم شهدا جزء برنامه های ثابت مسافرت جهادی می باشد برای این منظور از قبل هماهنگی های لازم با بنیاد شهید مناطق صورت گرفته و خانواده های شهدا شناسایی می شوند و دانش آموزان در قالب چند گروه به دیدار ایشان می روند. همچنین از قبل یابودی برای خانواده های شهدا تهیه می شود که توسط دانش آموزان به ایشان تقدیم می گردد.

 

 

 

 

 

برنامه بازدید از منطقه

 

blankمعمولا در نیمه مسافرت یک برنامه بازدید از منطقه برای دانش آموزان تدارک دیده می شود تا علاوه بر رفع خستگی یک آشنایی مختصری با منطقه پیدا کنند. این برنامه بازدیدی می تواند از کارخانه های موجود در منطقه، اماکن مذهبی ، تاریخی، جاذبه های طبیعی و… باشد.

 

 

 

 

 

برنامه های داخلی

 

در طول سفر با توجه به مناسبت های مذهبی و … مراسم مختلفی توسط دانش آموزان برگزار می گردد که این برنامه ها توسط خود دانش آموزان برنامه ریزی و اجرا می شود که بعضی از آنها به قرار زیر است:

 

blank

  • برگزاری برنامه شبانه توسط هر دوره

( این برنامه می تواند شامل تئاتر، ساخت کلیپ و… باشد)

  • قرائت دعای کمیل و توسل در شب های پنج شنبه و سه شنبه

 

 

 

 

blank

  • شعر خوانی توسط گروه های کاری
  • مولودی خوانی و عزاداری در مناسبت های مذهبی

 

 

 

blank

 

  • برگزاری جلسه هفتگی توسط معلم راهنمای هر دوره
  • برگزاری جلسه ابتدایی و پایانی برای آشنایی با جهادی و…
  • …..