جشن نیمه شعبان سال ۱۴۰۲

بسم الله الرحمن الرحیم
با مصوبه کارگروه تربیت دینی مدرسه، امسال جشن نیمه شعبان، به عنوان مهم‌ترین رویداد تربیتی و پرورشی مفید نیایش هدف گذاری شد.
با این رویکرد، فرایندهای جشن از چند ماه پیش آغاز گردید و تقریبا تمام دانش آموزان و بسیاری از گروه‌های آموزشی در این فرایند شرکت داشتند. ضمنا از آنجا که در طراحی‌های برنامه لحاظ شده بود که بازارچه خیریه هم، همزمان با جشن نیمه شعبان برگزار شود، و همچنین از آنجا که شرکت در بازارچه برای اولیا، اقوام دانش آموزان و شرت کنندگان بیرونی آزاد بود لذا شرکت کنندگان زیادی نیز از جشن امسال بازدید نمودند و این موجب شد تا در طراحی‌ها، جشن در چند سانس به صورت متوالی برنامه ریزی شود.
جشن کلا به صورت تماما دانش آموزی برگزار گردید و بخش‌های مختلف آن از دل کلاس‌های درس بچه‌ها و فرایندهای مدرسه‌ای بیرون آمده بود. برای مثال تاتر جشن، محصول کلاس هنر بود. اجرا و دکلمه، ماحصل فعالیت‌های کلاس فن بیان بود و نقد کتاب هم نتیجهٔ دوره‌های کتابخوانی بچه‌ها در مدرسه بود.
لذا تمام آنها با طرح درس‌های از پیش طراحی شده (از تابستان)، در کلاس‌های درس بیرون آمده بودند.در کنار برنامه جشن که به صورت سانسی برگزار می شد، غرفه‌ای نیز تحت عنوان غرفهٔ مهدوی تعریف شده بود که در آن دست سازه‌ها ، کلیپ‌ها، پادکست‌ها، اینفوگرافی‌ها، تایپوگرافی‌ها و دیگر آثار دانش آموزان به مشاهدهٔ بازدیدکنندگان رسید. علاوه بر اینها، چند فعالیت دیگر هم در طول جشن در غرفهٔ مهدوی در جریان بود. یکی از آن ها رونمایی از کتابچهٔ «یک_فقط_یک» و توضیح آن توسط بچه‌ها به زبان‌های فارسی و انگلیسی بود. این کتابچه ماحصل پنج ماه فعالیت دانش آموزان در کلاس‌های درس مختلف بود.
یکی از ارکان برنامه‌های تربیت دینی جشن نیمهٔ شعبان امسال را تشکیل می‌داد. دانش آموزان در مهرماه در کلاس دینی با مفهوم انتظار و وظایف منتظرین امام زمان(ع) و عاملیت آنها آشنا شده بودند و قرار گذاشته بودند که آنها هم در حد خودشان گامی در بهتر شدن این جهان و آمادگی برای ظهور امام زمان(ع) بردارند. لذا هرکدام با مشورت معلمین مختلف و راهنمایی های مسئولان پایهٔ خود ایده‌هایشان را برای این کار آماده کردند، سپس در کلاس ادبیات طی طرح درس مخصوصی این ایده‌هایشان را از لحاظ نگارشی تصحیح نمودند.
آنگاه این جملات را به کلاس‌های انگلیسی و عربی بردند و در آن جا نیز جملاتشان را ترجمه نمودند و نهایتا جملات بچه‌ها، تبدیل به پروژه‌ای برای کلاس دیجیتال آرت (فتوشاپ) شد تا در فرایندی پنج ماهه کتابچهٔ «یک_فقط_یک» که شامل یک به یک کارهای یک به یک بچه‌ها بود، شکل یابد.از دیگر فعالیت‌های داخل غرفهٔ مهدوی معرفی کتاب‌های خوب با موضوع مهدویت برای بچه‌ها و خانواده‌ها بود که آن هم به زبان فارسی و انگلیسی به انجام رسید. از دیگر برنامه‌های غرفه، دانش آموزانی بودند که مشغول تکمیل نقاشی‌های رنگ روغن بر بوم‌هایشان بودند. نقاشی‌هایی که با موضوع امام زمان(ع) می‌کشیدند و نهایتا هم در پایان جشن، آن را به صورت همت عالی برای فروش گذاشتند و درآمد حاصل از آن را به خیریه مدرسه جهت آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد هدیه نمودند.
در کنار جشن و غرفه مهدوی، رادیو مفید (مهدوی) هم در طول برنامه با پوشش برنامه‌ها به زبان فارسی و انگلیسی فضای دلنشین و صمیمی را ایجاد نموده بود و در قالب آن بچه‌ها با زبان‌های عربی، انگلیسی و فارسی با حضار محترم به گفتگو و مصاحبه می‌پرداختند.با این وصف تقریبا تمامی دانش آموزان در بخشی از برنامه جشن سهیم بودند. امیدواریم این رویداد که با تمرکز بر موضوع امید و انتظار و بر پایه عاملیت دانش آموزان طراحی شده بود، توانسته باشد آن‌ها را گامی به قطب عالم امکان، امام زمان(ع) نزدیک‌تر کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *