اردوی تهران گردی

با سلام و احترام

🔰تهران پیشینه‌ای دارد به درازنای تاریخ، به دوران نوسَنگی، به حدود هفت‌هزار سال قبل. امّا داستان پایتخت‌‍شدنش توسط آغامحمّدخان قاجار به ۲۳۷ سال پیش برمی‌گردد؛ به یک‌شنبه، ۱۱ جمادی‌الاوّل ۱۲۰۰ قمری یعنی ۲۲ اسفند ۱۱۶۴ خورشیدی. زمانی که این کلان‌شهر، قریه‌ای بیش نبود و تنها پانزده‌هزار نفر جمعیت داشت و همه‌اش باغ و بُستان بود. طهرانِ آن‌روزگار و تهرانِ این‌روزگار امّا گستره‌اش، چنان گسترده شد که حالا صاحب جمعیّتی پانزده‌میلیون است.
و حال می‌خواهیم شما و فرزندان‌تان را به دل تاریخِ پایتخت ببریم و نوری بر آن بیفکنیم؛ از میدان امام خمینی (توپخانه/ سپهِ سابق) شروع می‌کنیم و به خیابان سی تیر (قوام‌السّلطنۀ سابق) می‌رویم و از مقابل موزۀ ملّی ایران (ایران باستانِ سابق) و ساختمان پیشین کتاب‌خانۀ ملّی ایران عبور می‌کنیم. سپس به سراغ شعبۀ بانک تجارت یا همان بانک شاهنشاهیِ قدیم می‌رویم. مقصد بعدی خیابان ناصرخسرو (ناصریّۀ قدیم) است و کوچه‌های آن‌جا؛ از حاج‌نایب و امام‌جمعه تا مروی و خدابنده‌لو. سپس به مسجد امام خمینی (شاه/ سلطانیِ پیشین) می‌رویم و سر از بازار کهن‌سال تهران درمی‌آوریم و خود به را آخرین مقصدمان، امام‌زاده زید و مزار لطف‌علی‌خان زند می‌رسانیم.
تهران‌گردیِ کوتاه‌مان، در بافت تاریخی پایتخت، از هشت صبح تا دوازده ظهرِ جمعه، ۲۸ مهر ۱۴۰۲ با حضور‌ اولیا و‌ دانش آموزان مدرسه برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *