درباره‌ی مجتمع آموزشی مفید
معرفی مدرسه مفید

مدرسه‌ی مفید قدمتی نزدیک به ۴۰ سال دارد؛ یعنی زمانی که مؤسسان مؤسسه خیریه‌ی مکتب امیرالمومنین (ع)، با محوریت حضرت آیت الله موسوی اردبیلی بر آن شدند تا با هدف اشاعه‌ی فرهنگ دینی، مدرسه‌ای را تأسیس کنند. این مدرسه سال ۱۳۵۱ در حوالی میدان انقلاب، با مدرسه‌ی راهنمایی آغاز به کار کرد. پس از مدتی با تأسیس دبیرستان، به خیابان زنجان منتقل شد. بعد از گذشت بیش از دو دهه، راهنمایی و دبیرستان مدرسه مفید دو نیز در سال‌های ۱۳۷۱ و ۱۳۷۶ در منطقه‌ی قیطریه‌ی تهران، در بلوار کاوه تأسیس شدند. شعبه‌ی سوم دبیرستان مفید، با گرایش رشته علوم انسانی علاوه بر رشته‌ی ریاضی و فیزیک در سال ۱۳۸۳ در حوالی میدان ونک آغاز به کار کرد که پس از مدتی به شهرک قدس حوالی خیابان درختی منتقل شد. پس از آن، با توجه به احساس ضرورت و اهمیت مقطع دبستان، واحد پیش‌دبستان و دبستان مفید نیز در سال ۱۳۸۸ در خیابان شریعتی فعالیت خود را آغاز کرد. از سال تحصیلی ۱۳۹۰-۱۳۹۱ دو واحد پیش‌دبستان و دبستان پسرانه یکی در منطقه دو تهران و دیگری در قم آغاز به کار کردند. همچنین دبستان و دبیرستان دخترانه نیز در این سال تأسیس شد. معرفی مدرسه مفید. متوسطه‌ی دوره‌ی اول قم در سال ۱۳۹۲ و دبیرستان دوره‌ی دوم قم نیز در سال ۱۳۹۸ تأسیس شده است. هم اکنون مجتمع آموزشی مفید، با پنج پیش‌دبستان و دبستان، پنج‌دبیرستان دوره‌ی اول و چهار دبیرستان دوره‌ی دوم، پذیرای فرزندان شما خواهد بود.

Ayatollah Moosavi Ardebili

مفید از نگاه مؤسس آن؛ حضرت آیت الله موسوی اردبیلی
انگیزه‌ی تشکیل مجتمع آموزشی مفید

در دوره‌ی طاغوت، ما در قم بودیم. احساس کردیم حوزه‌های علمیه باید روز به روز به جامعه نزدیک‌تر شوند و در لاک خود نباشند. به این نتیجه رسیدیم که تبلیغ دین، به شکل سنتی، دیگر کارساز نیست. باید از راه‌های جدید وارد می‌شدیم. در تهران، مسجد نیمه‌سازی در خیابان نصرت بود. ما فعالیت خود را در آن مسجد آغاز کردیم. برای نیل به اهداف گفته شده، به فکر راه‌اندازی دانشگاه افتادیم. بعد فهمیدیم باید از پایه شروع کنیم. به فکر ساختن مدرسه افتادیم. پیش آقای روزبه رفتیم، خدا رحمتش کند. با ایشان صحبت کردیم. ایشان به ما کمک فکری کرد. در نزدیک دانشگاه تهران ما یک ساختمان داشتیم. آقای روزبه آمد و آن محل را دید. ما در همان ساختمان، مدارس مفید را بنا نهادیم. وقتی که مفید را ساختیم، مشکلاتی داشتیم. پول کمی داشتیم. گاهی من خودم آن جا با کارگران مشغول کار می شدم. دوستان هم از مسجد می آمدند، می‌رفتیم و در آن جا کار می‌کردیم.

شیوه‌ی اداره‌ی مفید

مفید به سبک خاصی اداره می‌شد. از اول من نظرم این بود که انسان‌های سالم در آنجا درس بخوانند. مدیر آنجا سالم باشد. مدرسان سالم باشند. حتی خادم مدرسه باید سالم باشد. خدا دسته‌ای از انسان‌های خوب را به کمک ما فرستاد. آن‌ها در مفید زحمت کشیدند. الآن به حمدالله مدارس مفید، چند هزار فارغ التحصیل دارند. این‌ها اکثراً در هر کجا که هستند، در هر رشته‌ای که درس خوانده‌اند، آدم‌های مفید، خادم، سودمند و مؤمنی هستند. اگر خداوند در روز قیامت از من بپرسد به شما این قدر عمر دادیم، امکانات دادیم، توفیق دادیم، با این‌ها چه کار کردی؟ من هر چه فکر می‌کنم، دستم خالی است. تنها چیزی که برای من امید بخش است، همین مدارس مفید و دانشگاه مفید است.

علت انتخاب نام مفید برای مدارس

مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی، مفید را در دوره‌ی خودش «ابن المعلم» صدا می‌زدند. ایشان در میان تشیع خیلی در علم کلام کار کرده و متبحر بوده است. مرحوم مفید وقتی از دنیا رفته، مردم گفته‌اند: «خداوند ما را به وسیله ابن المعلم نجات داد». ایشان در جامعه‌ی کنونی ما ناشناخته بود. من تصمیم گرفته بودم هر چه مؤسسه‌ی آموزشی داشته باشم، به نام مفید باشد. الآن دانشگاه مفید هم به همین مناسبت نام‌گذاری شده است.

درباره‌ی دبیرستان پسرانه‌ی مفید ۳ (نیایش) دوره‌ی ۲

دبیرستان مفید ۳ در سال ۱۳۸۳ به عنوان سومین دبیرستان مجموعه‌ی آموزشی مفید در پاسخ به تقاضای دانش آموزان و خانواده‌های علاقمند در رشته‌ی علوم انسانی تأسیس شده است. این مجموعه با به‌کارگیری کادری مجرب و مشاورانی علاقمند و با تکیه بر ۳۰ سال تجربه آموزشی، فعالیت خود را آغاز نمود. در مدارس مفید به عنوان مدارس زندگی، دانش‌آموزان در محیطی پویا، زنده و با نشاط علاوه بر آموزش کامل مباحث درسی، خود را برای حضور در جامعه آماده می‌سازند. توجه به تفاوت‌های فردی و یادگیری مهارت‌ها برای کاربست در زندگی، از ابعاد مهم برنامه درسی در مدرسه‌ی زندگی است. همچنین تفکر، ایمان، مهرورزی، سلامت، نوآوری، اخلاق، آداب، هویت ملی، رعایت حقوق و مشارکت جویی، عناصری است که در مدرسه‌ی زندگی مورد توجه قرار می‌گیرد. در این مدرسه، دانش آموزان در محیطی سالم و با نشاط یک زندگی اجتماعی آموزنده را تجربه می‌کنند.

درباره‌ی «مدرسه‌ی زندگی»

اخیراً در بسیاری کشورها اهداف برنامه‌ی درسی در مدارس را به شکلی تدوین کرده‌اند که فرد و دانش‌آموز برای آینده‌ی خود و زندگی کردن در اجتماع آماده گردد. این مسأله نه تنها با هدف ارتقاء زندگی افراد جامعه در نظر گرفته شده است، بلکه به منظور رونق محیط کسب و کار و در نتیجه رشد و توسعه‌ی کشورها لحاظ گردیده است. در مجتمع آموزشی مفید، مفهوم «مدرسه‌ی زندگی» ضمن بهره‌گیری از تجربه‌های بین‌المللی با معنایی متناسب با مفاهیم فرهنگی و بومی کشورمان مطرح می‌گردد.

«مدرسه‌ی زندگی» نهادی زنده، پویا و تعالی یابنده است که همه‌ی عناصر انسانی آن در تعامل خلاق و فعال با یکدیگر، در مسیر حیات طیبه و به سوی رشد فکری، ایمانی، علمی، عملی و اخلاقی در حرکت و مجاهدت می‌باشند.

«مدرسه زندگی» مدرسه‌ای است زنده، بانشاط و پویا که هدف آن زمینه سازی برای تربیت انسان‌هایی است که با انتخاب خویش در زندگی خود در همه‌ی ابعاد (مادی و معنوی، فردی و اجتماعی) بالنده، موفق و اثرگذار باشند.

«مدرسه‌ی زندگی» فرصت و امکانی برای شکوفایی استعداها، رشد و تحقق بخشیدن به اهداف و آرزوهایی است که هر فرد را به تناسب تفاوت‌ها و نیازهایی که دارد آماده‌ی بهتر زیستن می کند. این مدرسه، ترجمان زندگی معنادار و نشاط آور می‌شود، به گونه‌ای که نمی‌توان میان آموختن و زیستن تمایزی قائل شد.

«مدرسه‌ی زندگی» مدرسه‌ای است پویا و بانشاط در راستای برخورداری از حق آموزش و ارتقای فردی دانش آموزان که در آن زندگی برای آینده توقف پیدا نمی‌کند و کیفیت لحظه برای آینده فدا نمی‌شود. در این نگاه ارتقای فرد بدون پذیرش مسئولیت اجتماعی غیر ممکن است. انتخاب فردی، توجه به تفاوت‌های فردی و یادگیری مهارت‌ها برای کاربست در زندگی از ابعاد مهم برنامه درسی در مدرسه‌ی زندگی است.

از آنجا که داشتن زندگی موفق، نیازمند مهارت‌ها و شایستگی‌هایی است که بایستی فرد از دوران کودکی تا نوجوانی و جوانی متناسب با سن خود کسب نماید، فراهم نمودن محیط و بستری مناسب جهت کسب این شایستگی‌ها در مدرسه و در خانواده ضروری است. این امر نمی‌تواند منفک از برنامه‌ی اصلی و به صورت برنامه‌هایی تکمیلی در مدارس تدوین گردد بلکه لازم است این شایستگی‌ها در متن برنامه‌ی درسی مدارس گنجانده شود.

این شایستگی‌ها ابعاد گوناگون شناختی، درون فردی و میان فردی را در بر می گیرد. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

توانایی ارتباط مؤثر با دیگران (با زبان مادری و با زبان‌های خارجی)، سواد ادبی، سواد ریاضی، یادگیری چگونه یادگرفتن، حل مساله، تفکر انتقادی، خلاقیت، کارگروهی و همکاری، شایستگی‌های پایه در علوم و فناوری، شایستگی دیجیتال (شامل فناوری اطلاعات و ارتباطات)، توانایی پردازش اطلاعات و مهارت‌های تحقیق، کارآفرینی (شامل «حس ابتکارعمل»)، احساس مسؤولیت و آگاهی زیست محیطی، شایستگی اجتماعی و شایستگی مدنی (شامل مهارت‌های شهروندی).

تحقق این شایستگی‌ها، ضرورت بازنگری در برنامه‌ی درسی مدرسه را به وجود می‌آورد. کاربردی کردن موضوعات درسی، تلفیق کردن موضوعات مختلف، استفاده از محیط‌های حقیقی و مجازی برای ارائه طرح درس‌ها و فراهم نمودن بستر مناسب برای فراگیران به طوری که با تجربه و پژوهش خود به هدف برنامه‌ی درسی برسند از جمله‌‌ی این ضرورت‌هاست.

در یک نگاه عمیق‌تر، تحقق مدرسه زندگی، تمامی ابعاد و جنبه‌های مختلف مدرسه را در بر می‌گیرد. اهداف، نظام مدیریتی، معماری فضا و محیط فیزیکی و تربیتی، ساختار و محتوای برنامه‌ی درسی، نقش کارکنان، معلم، دانش‌آموز، اولیا و جامعه‌ی محلی و سایر عناصر مدرسه همگی در پرتو این مفهوم، معنا و شکل جدیدی می‌یابد. بنابراین برای تحقق مدرسه‌ی زندگی لازم است هریک از مدارس با توجه به اقتضائات خود برنامه‌ای مدون و جامع به عنوان برنامه‌ی تحول تهیه و اجرا نمایند.