گزارش هفتگی تا ۱۷ اردیبهشت ماه
🌿🌸به نام خدا🌸🌿
⌨️گزارش: سرکار خانم کریملو
شروع طرحهای یادگیری “سرگذشت یک دانه” و “احتمال”، اتمام طرحهای یادگیری “تقریباً سه رقمی”، “دردسرهای کلوچهای” و “ایران پاک”
🌎📐دنیای ریاضی:
در فعالیتی گروهی، به هر گروه دو نفره یک پاکت شامل کارت سوال و یک مسئلهی کوچک سهرقمی دادیم. ابتدا بچهها مسئله را بهصورت فردی خواندند و حل کردند، سپس به نوبت سوالات مربوط به درک و حل مسئله را برای همگروهی خود خواندند و پاسخ دادند.
برای تکرار و تمرین مفاهیم مربوط به طرح یادگیری سه رقمی، به حل مسئلهها و بازنمایی و گفتوگو در مورد آنها پرداختیم.
در پایان طرح دردسرهای کلوچهای کاربرگی به بچهها دادیم که در آن ساعتهایی با قسمتبندیهای مختلف وجود داشت.
بچهها نوشتند که هر ساعت به چند قسمت مساوی تقسیم شده و هر قسمت چند دقیقه است.
در فعالیتی دیگر به بچهها شکلهای هندسی با قسمتهای مساوی دادیم. هرکس با آنها کلاژ ساخت و در برگهای دیگر، نوشتند از چند قسمتِ هر شکل استفاده کردهاند.(برای مثال؛ …. قسمت از ….. قسمت مساوی دایره)
🎲🔎احتمال:
در شروع این طرح یادگیری ابتدا دربارهی مفهوم احتمال گفتوگو کردیم و نظرات بچهها را نوشتیم.
سپس به هر میز یک تاس دادیم که شانس ۶ آوردن خود را نوبتی امتحان کنند.
در آخر حس و حال خود را در مورد این فعالیت در برگهای که در کلاس نصب شده بود کشیدند.
برای انجام یک بازی شانسی، به بچهها در گروههای دونفره یک صفحهی بازی مختصاتی و دو تاس دادیم. با انداختن تاسها، جایگاه روی صفحه مشخص میشد و هر نفر مهرهای را در نقطهی موردنظر قرار میداد. بازی با قرار گرفتن سه مهرهی کنار هم به پایان میرسید.
🌬️🌍ایران پاک:
درس «ایران زیبا» از کتاب فارسی را با هم خواندیم و فیلمی دربارهی مکانهای دیدنی ایران دیدیم.
سپس بچهها در گروههای دونفره موضوعی را انتخاب کردند و دربارهی آن در سایت تحقیق کردند.
در پایان دربارهی روشهای جمعآوری اطلاعات گفتوگو کردیم.
در فعالیتی دیگر، عکسهایی از انواع آلودگی را به بچهها نشان دادیم، آنها را گروهبندی کردیم تا تصاویر را دستهبندی کنند و نتایجشان را ارائه دهند.
در ادامه، بچهها روزنامهدیواریهای خود را با توجه به آموختهها و یادداشتهایشان ساختند و آنها را به دیوار نصب کردند.
طی چند جلسه در زنگ سینما، انیمیشن «لوراکس» را با هم دیدیم.
کاربرگ آن را به بچهها دادیم و سوالهای آن را که مرتبط با محیطزیست بود، جواب دادند.
🌱🫛سرگذشت یک دانه:
کاربرگی با مواد لازم سالاد به بچهها دادیم.
هرکس مواد دلخواهش را انتخاب کرد، سالادش را درست کرد، برای آن نام انتخاب کرد و دستورالعمل ساخت آن را نوشت.
در پایان، سالادها را خوردیم و دربارهی طعم، مواد و دانههای به کار رفته در آنها صحبت کردیم.
کیسهای پر از دانه و هسته (مانند هستهی هلو و انبه و دانهی ماش و عدس) به کلاس آوردیم.
به بچهها دانهها و هستهها را نشان دادیم.
سپس هر دانشآموز با بردن دستش داخل کیسه، بهصورت شانسی یک دانه انتخاب کرد و بقیه با پرسیدن ویژگیها، اسم آن را حدس زدند.
کتاب آدم کوچولوی گرسنه را بلندخوانی کردیم و سپس دربارهی دانهی داخل داستان و شرایط رشد آن و مراحل طی شده برای تبدیل آن به نان گفتوگو کردیم.
داستان ابر و دانه را خواندیم سپس سوالات مرتبط را را در قالب کاربرگ انجام دادیم.
یک کاربرگ به بچهها دادیم که مراحل رشد دانه در آن نوشته شده بود. سپس یک پارچهی نخی با دانهها آوردیم و دربارهی نحوهی خیس کردن، نگهداری و ثبت تغییرات صحبت کردیم. دانهها را خیس کردیم و در پارچهی نمدار گذاشتیم و قسمت اول کاربرگ را نوشتیم. قرار شد روزانه تغییرات دانهها را مشاهده و ثبت کنیم.
🎁📕کتابچهی داستان آخر سال:
با بچهها دربارهی یادگاری آخر سالشان گفتوگو کردیم.
برایشان توضیح دادیم که قرار است یک داستان بنویسند که خالق و نویسندهاش خودشان هستند.
دربارهی شخصیت اصلی داستان هر کلاس و ویژگیهای آن گفتوگو کردیم.
بچهها نوشتن داستان کلاسی را آغاز کردند و سپس تصویرسازی آن را انجام دادند.
در پایان، همهی برگهها کنار هم قرار میگیرند و یک کتاب داستان کلاسی ساخته میشود.
📖📝 رالف قصه مینویسد:
تعدادی کتاب به بچهها دادیم که بخوانند سپس با دادن کاغذهای کوچک خطدار به آنها، خواستیم کلماتی از کتاب را که برایشان سخت بهنظر میرسد را بنویسند.
سپس آنها را در برگههای دیوار واژگان نوشتیم و در کلاس نصب کردیم.
بازی املایی؛ بچهها به نوبت روی تخته کلمهای را که مربی میگفت نوشتند و نفر بعد سعی میکرد در صورت نیاز کلمه را اصلاح کند و صحیح بنویسد. در نهایت توجه بچهها را به اینکه کلمات از دیوار واژگان کلاسشان بودند، جلب کردیم.
🩷Fatemeh🩷 خانم کریملو (پایه دوم), [۵/۱۰/۲۰۲۵ ۱:۲۹ PM]🖍️فعالیت منتخب هفته
در فعالیتی ترکیبی از هنر و ریاضی، بچهها با شکلهای هندسی مساوی کلاژ ساختند و فرصتی برای خلق آثار هنری ریاضیمحور بود.
در فعالیتی دیگر، پس از خواندن کتاب، بچهها کلمات سخت را روی کاغذهای خطدار نوشتند. فرصتی ایجاد شد برای پرورش دقت، گسترش واژگان و تقویت مهارتهای زبانی.در فعالیتهایی دیگر بچهها پس از خواندن کتابهایشان عبارتهایی که ــِ دوستی داشتند را در دفترشان نوشتند.. و کاربرگی با این موضوع را انجام دادند.
📚 کتابهای هفته:
🌳🕵🏻کارل و معنای زندگی
🔠معجزه کلمات
🧟آدم کوچولوی گرسنه
🦦گروفالو
🍲🪨آش سنگ
🕋گزارش قرآن و هدیههای آسمانی
پس از گفتوگو با دانشآموزان در رابطه با وقت نماز و نحوهی نماز خواندن، تعداد و اسامی نمازها در طول شبانهروز و شرایط نماز خواندن(مثلا باید وضو داشته باشیم و روبه قبله بایستیم)،
یک نماز ۲ رکعتی صبح را آموزش دادیم و پس از آن همراه با بچهها خواندن یک نماز ۴ رکعتی ظهر را تمرین کردیم و خواندیم و در انتها درس میخواهم نماز بخوانم را همراه با هم خواندیم.