گزارش هفتگی تا ۳ بهمن ماه
ادامه طرح “تقریباً دورقمی”، “اشکال هندسی و تقارن”، “چطور از شر گرگ خلاص شویم؟” و شروع طرح” نور و ساعت”
🌎📐دنیای ریاضی:
بچهها طی فعالیتی با مفهوم تخمین آشنا شدند و آن را تمرین کردند: دربارهی اینکه از تخمین چه اطلاعاتی دارند، سوال کردیم و به گفتوگو پرداختیم.
در ادامه به گروههای دونفر تقسیم شدیم، عددی بین ۱۵ تا ۳۵ انتخاب کردیم و سعی کردیم بدون شمارش به همان اندازه لوبیا جدا کنیم و سپس تخمین خود را راستیآزمایی کرده و اختلاف تعداد را با عدد هدفمان محاسبه کنیم…با تکرار این کار سعی کردیم بهتر و بهتر تخمین بزنیم…
فیلم الگوهای عددی را دیدیم و سپس الگوی شمارش چند تا چند تا را معرفی کردیم و با انجام تمریناتی الگوها را تمرین کردیم.
مفهوم تساوی را مرور کردیم. درست و غلط بودن تساویها را با استدلال بررسی و بیان کردیم.
به خوانش کتاب “اسنیچهای باستاره و اسنیچهای بیستاره” پرداختیم و آن را بررسی کردیم. سپس از بچهها دربارهی اینکه که اگر شما ماشین خودتان را داشتید چه عملیاتی انجام میداد، سوال پرسیدیم و سپس نقاشی ماشین خود را کشیدند.
در ادامه با کمک این داستان وارد مفهوم ماشین ورودی و خروجی اعداد میشویم و عملیات مختلف روی اعداد را تمرین میکنیم.
در ادامهی طرح یادگیری “اشکال هندسی و تقارن” با قطعات پازل “فنهیلی” آشنا شدیم و فعالیتهایی بازیگونه با هدف ترکیب شکلها، ویژگیهای شکلها و تجسم فضایی انجام دادیم.
📖📝چطور از شر گرگ خلاص شویم؟:
ابتدا صفحاتی از کتاب چطور از شر گرگها خلاص شویم را با بچهها مشاهده کردیم و دربارهی تعداد گوسفندان صفحات صحبت کردیم. (گوسفند، گوسفندها)
هدف این فعالیت تشخیص کلمههای جمع با [ها و ان] بود.
سپس بچهها از کتاب کلمات جمع را پیدا کردند، در کاربرگ خود نوشتند و تصویرسازی کردند.
(در کاربرگ مربوط به خانه توجه کودکان را به کلماتی که در انتهایشان “ها” و “ان” دارند اما جمع نیستند مانند: اژدها و پایان جلب کردیم).
با یادآوری خلاصهی کتاب چطور از شر گرگها خلاص شویم سوالهایی را از بچهها پرسیدیم؛ از بچهها خواستیم که پیام کتاب را در چند جمله بنویسند و سپس یک طرح جدید که ایدهی اصلی کتاب را بیان میکنند نقاشی کنند و در آخر دلایل دوست داشتن یا نداشتن کتاب را بنویسند.
در فعالیتی دیگر به ترکیب کلمات با پسوند “گاه” پرداختیم و به تفاوت معناییای که ایجاد میکند توجه کردیم.
مانند: چراگاه، آرامگاه، پناهگاه، کشتارگاه و… که به یک مکان اشاره دارند
.
📝✏️📖در فعالیتی با کودکان پیوستهنویسی کلمات و جهت نوشتن حروف و جایگاه حروف نسبت به خط زمینه را در قالب کاربرگ تمرین کردیم تا خطی خواناتر و زیباتر داشته باشیم.
🧪🧑🏻🔬در جستجوی علم:
ابتدا تصاویری را نمایش داده و سپس با پرسیدن سوالهایی از بچهها خواستیم که ارتباط بین این تصاویر با هم را بگویند و حدس بزنند طرح یادگیری جدید مربوط به چه موضوعیست. قرار شد کودکان در راه خانه و در خانه هر چیزی که نور میدهد را مشاهده و در کاربرگ “خوب ببین” ثبت کنند و پس از تکمیل آن روز بعد به مدرسه بیاورند، در ادامه با بررسی کاربرگها و دستهبندیهای مختلف بچهها، منبع نور معرفی شد و بچهها با خورشید به عنوان اصلیترین منبع نور آشنا شدند.
🖍️فعالیتهای منتخب هفته🌟
با معرفی پسوندهای جمع (ها، ان) و پسوند “گاه” و توجه به تفاوت معناییای که ایجاد میکنند، مثالهای مختلف زدیم و کلمات با این پسوندها را در کتاب داستان یافتیم، ثبت کردیم و با آنها جملهسازی کردیم.
📚کتابهای هفته:
🐺🐑چطور از شر گرگ خلاص شویم؟
⭐️ اسنیچهای باستاره و اسنیچهای بیستاره