🍁گزارش فعالیتهای هفتهی اول مهر ماه🍁
🍂اولین ساعات اول مهرمان را با لبخند و دوستی در کنار یکدیگر آغاز نمودیم و در ادامه با گفتگو در خصوص جشن شکوفهها و یادآوری خاطرات آن روز بر صمیمیت جمع کلاسمان افزودیم.
🍂در ادامه طرح نگارهی کلاس ما را شروع نمودیم و در آن دانش آموزان با نگاه کردن به تصویر یک کلاس از داشتهها و نداشتههای آن کلاس با یکدیگر صحبت کردند.
🍂در کلاس «دیوار واژگان» را معرفی کردیم و پنج کلمهی آشنا با فضای مدرسه را هم پس از معرفی بر روی دیوار واژگان نصب کردیم.
واژههای «کیف، مدرسه، کتاب، مداد و دوست».
قرار است کودکان هم این کار را در خانه انجام دهند.
از آنها خواستیم تا عنوان «دیوار واژگان» را بر روی یک قسمت از دیوار اتاقشان نصب کنند. هر پنج واژه را هم با خود به خانه آوردند تا جلوی چشمشان باشد.
از شما بزرگواران تقاضا میکنیم تا کودکان را در پروسهی انتخاب دیوار واژگان و نصب واژهها همراهی کنید.
🍂کتاب بابایی و اولین روز مدرسه را خواندیم و گفتگویی پیرامون خاطرات اولین روز مدرسه داشتیم.
🍂طرح ابتدای سال را با انتخاب کمدهایمان و تمرین نوشتن اسمهایمان شروع کردیم.
🍂در ادامه با بازی خودمان را به دوستانمان معرفی کردیم، گپی در رابطه با «از پیش چه خبر؟» داشتیم.
🍂برخی از پوسترهای و وسایل کلاس را معرفی کردیم.
🍂تصاویر فعالیتها و سرگرمیهای مختلف را در قسمتهای مختلفی از کلاس نصب کردیم و از کودکان خواستیم تا اولویت علاقهمندی خود را انتخاب کنند. مثلا یک نفر بازیهای گروهی را انتخاب کرد و یک نفر طبیعتگردی را. به این صورت با روحیات دوستان خود آشنا شدند و اشتراکاتی بین خود پیدا کردند.
🍂کتاب خانم مینگو را خواندیم. ابتدا یک بار تصاویر آن را دیدیم تا کودکان بتوانند داستان آن را حدس بزنند. پس از بلندخوانی، هر کودک یک کاغذ دریافت کرد که باید به سوال آن پاسخ میداد و پاسخش را با نقاشی ثبت میکرد. در ادامه کاربرگی مرتبط با این کتاب انجام شد.
🍂کتاب بهترین کلاس دنیا بلندخوانی شد و با دانشآموزان در مورد روال خوردن نهار و صبحانه، در مدرسه و آداب آن گفتوگو صورت گرفت.
🍂هم چنین طرحی با عنوان بردن تمساح به مدرسه؟ هرگز! را با پرسش درباره ی اسم کتاب شروع نموده و سپس کتاب را بلند خوانی کردیم و درباره ی آنچه اتفاق افتاده بود گفتگو کرده و نظرات تک تک دانش آموزان را شنیدیم و کمی درباره ی بایدها و نبایدهای فضای مدرسه و ارتباط آن با موضوع داستان سخن گفتیم.
🍂در ادامه، گفتوگو درمورد قوانین کلاس را با اشاره به قوانین در مکانهای مختلف شروع کردیم. ابتدا کودکان تابلوهایی که در مکانهای عمومی دیدند را بررسی کردند و پس از آن به رعایت قوانین در کلاس رسیدیم. کودکان مواردی که به ذهنشان میرسید را بیان کردند و آنها را بر روی تخته ثبت کردیم تا در روز دیگر، پوستر آن را تهیه کنیم.
🍂در یک زمان دیگر، قوانینی که به تصویب رسیدند را تایپ کردیم و در کلاس با کودکان مرور کردیم. هر کودک یکی از جملات را دریافت کرد تا برای آن یک نماد بکشد. این جملات و نمادها را بر روی مقوا میچسبانیم و به عنوان قوانین رسمی کلاسمان، رعایتشان میکنیم.
🍂قرارهای کلاسی به دانشآموزان یادآوری شد و در مورد اینکه «اگر کسی قرارها را رعایت نکند چه پیامدی دارد؟» گفتوگو و بارش فکری صورت گرفت.
🍂طرح آشپزی را با کتاب روز نودل آغاز نمودیم.گفتگویی پیرامون کتاب و خاطرات آشپزی خودمان انجام شد. کاربرگ غذای مورد علاقه را هم انجام دادیم.
🍂 کارت واژگان (به همراه تصویر) مربوط به مواد لازم برای تهیه دسر به کودکان داده شد. مراحل تهیه دسر را با گفتگو حدس زدیم.
پس از آن کلمات قاشق، کره، شیر، دست، کیک، دسر، کاسه را برای دیوار واژگان شخصی خود به خانه بردند.
🍂صفحاتی از کتاب نگارش را با ذکر قواعد نوشتن انجام شد.