گزارش هفتگی تا ۳ اردیبهشت ماه

گزارش هفتگی تا ۳ اردیبهشت ماه

ادامه‌ی طرح‌های یادگیری “تقریباً سه رقمی” ، “دردسرهای کلوچه‌ای” و “ایران پاک”

🌎📐 تقریباً سه رقمی و دردسرهای کلوچه‌ای
در این هفته صفحات ۱۱۴ تا ۱۱۷ کتاب ریاضی را انجام دادیم.
کاربرگ‌های ریاضی بچه‌ها را با هدف تمرین و تکرار جمع و تفریق‌های سه رقمی چک کردیم.
فایل‌های تعاملی مربوط به طرح یادگیری تقریباً سه رقمی را انجام دادیم، مثلاً با استفاده از مراحل جمع و تفریق انتقال‌دار یا ساده و مجهول‌یابی، عددهای گمشده را در عبارت‌های جمع و تفریق پیدا کردیم.
در فعالیتی دیگر با یک تاس ده‌وجهی در گروه‌های دو نفره عددهایی ساختیم که به ۵۰۰ نزدیک‌ باشند و آن‌ها را در کاربرگ ثبت کردیم.

در ادامه‌ی طرح یادگیری دردسرهای کلوچه‌ای به جمع‌بندی تقسیم‌بندی درست اشکال مختلف به قسمت‌های مساوی پرداختیم.
با کمک خمیر بازی و گردونه‌ی شانس، شکل‌های هندسی مختلف خمیری ساختیم و آن‌ها را به قسمت‌های مساوی تقسیم کردیم.
در فعالیتی دیگر از بچه‌ها خواستیم یک کاغذ به شکل مستطیل آماده کنند سپس به دو قسمت تقسیم کرده و یک قسمت آن را رنگ کردیم و این کار را تا ۸ قسمت ادامه دادیم و در هر مرحله بررسی کردیم که چند قسمت از چند قسمت مساوی رنگ شده است و بچه‌ها با این عبارت به عنوان مفهوم واژه‌ی کسر آشنا شدند.

📖📝 رالف قصه می‌نویسد:
کتاب «فقط یک قصه‌ی دیگر» را خواندیم و برای کمک به خرگوش کوچولوی قصه، جملات شروعی را به او پیشنهاد دادیم و پوستری کلاسی با جملات شروع مختلف ساختیم، در ادامه با فعالیت‌هایی به جملات شروع داستان‌ها توجه کردیم و آن‌ها را ثبت کردیم.
یا با نوشتن چند جمله روی تخته در گروه‌های دو نفره با ادامه دادن آن‌ها داستان ساختند.

برای تمرین ”   ربط” یا به قول بچه‌ها ” دوستی” در عبارت‌ها و نحوه‌ی صحیح‌نویسی آن،  دو ستون کلمه روی تخته نوشتیم و از بچه‌ها خواستیم با ترکیب آن‌ها عبارت‌هایی مثل «تنورِ داغ» بسازند تا ضمن یادآوری کاربرد  ربط، به این نکته توجه کنیم، کلماتی انتهایشان صدای  ندارند با قرار گرفتن در کنار کلمه‌ای دیگر نیز نشانه‌ی ه نوشته نمی‌شود، برای مثال نمی‌نویسیم “تنوره داغ”
در جلسه‌ای دیگر پس از خواندن کتاب “پسری که کلمات را جمع می‌کرد، برگه‌هایی در اختیار بچه‌ها قرار گرفت تا مانند شخصیت اصلی کتاب، کلماتی را از کتابی که توجهشان را جلب کرده بود، جمع‌آوری کنند. در ادامه، با استفاده از این کلمات و واژه‌های مکملی که از طرف ما دریافت کردند، جمله‌هایی را در دفتر خود نوشتند.
🌎🌬️ ایران پاک:
بچه‌ها در مورد ۵ وسیله و نوع سوخت آن‌ها تحقیق کردند و در کلاس ارائه دادند.
کتاب طبیعت را خواندیم و درباره‌ی محافظت از آن گفت‌وگو کردیم. هر کودک نقشی به‌عنوان محافظ طبیعت (گیاهان، حیوانات، آب و هوا) برای خود انتخاب و آن را نقاشی و توصیف کرد.
در پایان چند واژه‌ی جدید یاد گرفتیم و به دیوار واژگان کلاس اضافه کردیم.
در ادامه درباره‌ی کمک به زمین و محیط‌زیست سؤال کردیم.
در فعالیتی دیگر کتاب کارل و معنای زندگی را خواندیم و در مورد نقش حیوانات مختلف در طبیعت گفت‌وگو کردیم.
با دیدن فیلمی کوتاه درباره‌ی تمام شدن سوخت گفت‌وگو‌هایی با مفهوم تجدیدپذیر یا ناپذیر بودن سوخت و انرژی‌ها  انجام دادیم.
🖍️فعالیت‌ منتخب هفته
بلندخوانی کتاب پسری که کلمات را جمع می‌کرد مقدمه‌ای شد برای فعالیتی خلاقانه با محوریت زبان‌آموزی. این فعالیت فرصتی بود برای تقویت دقت، خلاقیت و جمله‌سازی در قالب یک تجربه‌ی ادبی و لذت‌بخش.
📚 کتاب‌های هفته:
🙇🏻‍♂️📖فقط یک قصه‌ی دیگر
🌳🕵🏻کارل و معنای زندگی
🧑🏻📝پسری که کلمات را جمع می‌کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *