گزارش هفتگی تا ۲۷ فروردین ماه
ادامهی طرحهای یادگیری “تقریباً سه رقمی” ، “دردسرهای کلوچهای” و “ایران پاک”
🌎📐دنیای ریاضی:
یک مسئله جمع انتقالدار را روی تخته نوشتیم، بچهها آن را حل کردند، راهحلهای بچهها را روی تخته بازنمایی کردیم.
در ادامه بچهها با قرار گرفتن در گروههای دونفره، هر نفر یک عدد زیر ۵۰۰ گفت، دو عدد را باهم جمع کردند و درستی آن را بررسی کردند.
فیلمهایی دربارهی روش رسمی جمع سه رقمی و جمع انتقالدار را باهم تماشا کردیم و کاربرگاش را به بچه ها دادیم تا حل جمعهای ساده و انتقالدار را با روش رسمی تمرین کنند.
برای تمرین بیشتر و همچنین درک مسئله در قالب کاربرگ مسئلههایی به بچهها دادیم که حل کنند.
📖📝سوادآموزی:
بچهها به صورت فردی دو کتاب رالف قصه مینویسد و بازهم سوالی دارید را از جهت عناصر داستان و درونمایه در دفترشان باهم مقایسه کردند.
سپس نظراتشان را روی تخته نوشتیم و دربارهی آنها گفتوگو کردیم.
📐🧇🍪دردسرهای کلوچهای:
کاربرگی به بچهها دادیم که در آن شکلهایی با تقسیمبندیهای مساوی و نامساوی وجود داشت.
بچهها با تشخیص مساوی یا نامساوی بودن قسمتهای هر شکل، شکلها را قیچی کردند و در ستون مناسب چسباندند.
در فعالیتی دیگر اشکال هندسیای که در کاربرگ بود را مطابق دستورالعمل به ۲، ۳ و ۴ قسمت مساوی تقسیم کردیم و در نهایت روشهای مختلف را بررسی و راستیآزمایی کردیم.
🌎🌬️ایران پاک:
به بچهها گفتیم که قرار است آخر طرح ایران پاک، روزنامهدیواری درست کنند و اطلاعاتی که در این طرح بهدست میآورند را بهصورت نوشتاری و تصویری در روزنامه دیواری وارد و ثبت کنند.
سپس چند نمونه روزنامه دیواری دیدیم
در آخر یک کاربرگ دریافت کردند تا اطلاعاتی را که در طول طرح یادگیری کسب میکنند، در آن یادداشت کنند تا در نهایت وارد روزنامهدیواری خود کنند.
به بچهها در گروههای سه نفره کارت تصاویر انواع وسایل نقلیه را دادیم تا آنها را دستهبندی کنند، در آخر دربارهی معیار دستهبندی آنها گفتوگو کردیم.
در فعالیتی دیگر به هر نفر کاربرگی دادیم تا از ۲۰ نفر در مدرسه آمار بگیرند؛ با چه وسیلهی نقلیهای به مدرسه میآیند و در کاربرگ ثبت کنند.
سپس در کلاس نمودار آن را رنگ کردند و وسایل نقلیه را در دو دستهی عمومی و شخصی قرار دادند. کودکان در این فعالیت، نوعی سرشماری و آمار، جمعآوری داده و ثبت آنها را تمرین کردند.
در فعالیتی دیگر ابتدای کلاس از بچهها پرسیدیم دربارهی سوخت چه میدانند؟ تعاریفشان را روی تخته نوشتیم و یک فیلم را باهم دیدیم و قرار شد در آن بچهها هر وسیلهای که از سوخت استفاده میکند و کاربردش را بگویند.
در آخر تعریف کامل از سوخت را برای بچهها روی تخته نوشتیم و قرار شد هر کودک در مورد انواع سوخت و وسایلی که با سوخت کار میکنند، تحقیق و در کلاس ارائه کند.
🖍️فعالیت منتخب هفته
جمعآوری داده با روش سرشماری از جمله فعالیتهاییست که میشود در زندگی روزمره با بچهها تمرین کرد تا در مورد موضوعات مورد علاقهی خود و سوالاتی که در موردشان دغدغه دارند، دادههایی را جمعآوری و ثبت کنند.
📚کتابهای هفته
⁉️باز هم سوالی دارید؟
🧒🏻📝رالف قصه مینویسد