گزارش هفتگی تا ۲۰ فروردین ماه

گزارش هفتگی تا ۲۰ فروردین ماه

پس از تعطیلات نوروز، دیدارها تازه شد و سال تحصیلی در سال و فصلی جدید ادامه پیدا کرد.😊
بچه‌ها خاطره‌هایی از سفرها و دید و بازدیدهایی که در ایام عید نوروز برایشان اتفاق افتاده بود را در کلاس به اشتراک گذاشتند. سپس داستانی را با موضوع “عید امسال نه مثل هر سال” نوشتند و ویراستاری کردند در نهایت کتابی با عنوان عید امسال نه مثل هرسال را در قالب فیلم شنیدیم.
شروع طرح‌های یادگیری “دردسرهای کلوچه‌ای”، “ایران پاک”، ادامه‌ی طرح یادگیری “تقریباً سه رقمی” و اتمام طرح‌های یادگیری ” نور و ساعت” و“برای جشن آماده می‌شویم“.

🌎📐دنیای ریاضی:
ابتدا فیلمی با موضوع جای تقریبی اعداد سه رقمی روی محور را با بچه‌ها دیدیم.
سپس برای تمرین این مفهوم فایل تعاملی آن را انجام دادیم و بعد کاربرگی به بچه‌ها دادیم و حل کردند.
فعالیت‌های حل مسئله‌های جمع و تفریق سه رقمی را با بچه‌ها انجام دادیم، روش‌های آن‌ها را روی تخته بازنمایی کردیم و درباره‌ی شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها گفت‌وگو کردیم.

صفحاتی از کتاب ریاضی که مربوط به ساعت بود را انجام دادیم.

📖📝سوادآموزی:
پس از خواندن صفحاتی از کتاب داستان “باز هم سوالی دارید؟” به بچه‌ها در گروه‌های دونفره کاغذ‌ رنگی دادیم تا بر اساس رنگ کاغذ یک داستان خلق کنند، برای مثال ممکن است با دیدن رنگ سبز داستانی درباره‌ی طبیعت بنویسند…
در فعالیتی دیگر با خواندن ادامه‌ی کتاب “باز هم سوالی دارید؟”، نظرات بچه‌ها در مورد سوالات، شروع‌های مخالف داستان و ادامه‌ی داستان پرسیدیم و داستان را به پایان رساندیم.
در انتها با توجه به تصویر جلد کتاب، فعالیت خوشه‌سازی را به عنوان تکنیکی برای داستان‌سازی انجام دادیم و با نوشتن مفهومی مرتبط با جلد داستان در وسط نمودار خوشه‌ای، اطراف آن کلمات مرتبط را نوشته در نهایت به ساخت عبارت و جمله با کلمات پرداختیم تا با کمک آن‌ها در گروه‌های دو نفره داستانی خلق کنیم.
یکی دیگر از اهداف این فعالیت مرور تفاوت‌های کلمه، عبارت و جمله بود.

در فعالتی دیگر به بچه‌ها در گروه‌های دونفره جملاتی که آغازکننده‌ی داستان‌هایی خیالی بودند را  دادیم تا ادامه دهند و درنهایت نوشته‌ی خود را پاک‌نویس کنند.

🍪🧇دردسرهای کلوچه‌ای:
طرح یادگیری دردسرهای کلوچه‌ای با مفهوم کسر را با خواندن کتاب دردسرهای کلوچه‌ای آغاز کردیم؛ در بخش‌هایی بچه‌ها راه‌حل‌های خود را برای تقسیم ۳ کلوچه بین ۴ دوست ارائه دادند. سپس سعی کردند در گروه‌های سه نفره دو کلوچه را بین هم تقسیم کنند و بعد با رسم شکل راه‌حل‌های آن‌ها را روی تخته بازنمایی کردیم.
در فعالیتی دیگر به بچه‌ها کاغذ‌هایی به شکل‌های مربع و مستطیل، مثلث و دایره دادیم و کاغذ‌ها را مرحله به مرحله، تا جایی که ممکن بود تا زدیم
در هر مرحله از آن‌ها پرسیدیم که کاغذ‌هایشان به چند قسمت مساوی تقسیم شده‌اند.
🧪🧑🏻‍🔬جستجو در علم:
اجسام کدر و شفافی را مانند خط‌کش، تیله، دفتر، لیوان شیشه‌ای را روی میز قرار دادیم و بچه‌ها با انتخاب یکی از آن‌ها به سوالاتی درباره‌ی آن‌ها پاسخ دادند.
همچنین مفاهیمی از طرح یادگیری نور نیز مرور شد.
🌎🌬️ایران پاک:
با تماشای مصاحبه‌ای از بچه‌ها که به سوالاتی مرتبط با محیط‌زیست پاسخ داده بودند، طرح یادگیری ایران‌پاک را آغاز کردیم و کودکان نظرات خود را در مورد این‌که فکر می‌کنند قرار است در این طرح یادگیری در مورد چه موضوعاتی فعالیت انجام دهیم گفتند، نوشتند و به دیوار نصب کردیم.
🖍️فعالیت‌ منتخب هفته
دردسرهای کلوچه‌ای
خواندن برخی کتاب‌ها به کمک معنادار کردن و لذت‌بخش‌تر کردن فعالیت‌های یادگیری می‌آیند، کتاب دردسر‌های کلوچه‌ای با مفاهیمی چون کسر و حل مسئله، بچه‌ها را به حل چالش شخصیت‌های داستان ترغیب کرد و در ادامه فرصتی فراهم کردیم تا خودشان هم مسئله‌ای مشابه را به صورت گروهی حل کنند.
📚کتاب هفته
⁉️باز هم سوالی دارید؟
🍪دردسرهای کلوچه‌ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *