گزارش هفتگی تا ۱۵ اسفند ماه

گزارش هفتگی تا ۱۵ اسفند ماه

ادامه‌ی طرح یادگیری “برای جشن آماده شویم“، “تقریباً سه رقمی”، ” نور و ساعت” و “اشکال هندسی و تقارن”

 

🌎📐دنیای ریاضی:

در پایان طرح اشکال هندسی و تقارن ستون سوم جدول KWL را هم با بچه‌ها کامل کردیم و با مرور ستون‌های قبلی در مورد این‌که در این طرح یادگیری چه آموختیم گفت‌وگو کردیم.

در فعالیت “۲۰۰ تا جدا کن” از طرح یادگیری “تقریباً سه رقمی”، ابتدا یک صفحه‌ی شطرنجی به بچه‌ها دادیم و قرار شد در یک بازه زمانی مشخص، با روش دلخواه‌شان ۲۰۰ تا مربع جدا کنند.
سپس مربی از بچه‌ها خواست که روش‌های ‌خود را برای جدا کردن ۲۰۰ تا در کلاس به اشتراک بگذارند.
در فعالیتی دیگر مربی عددهای ۵۰ و ۵۰۰ را روی تخته نوشت و بعد بچه‌ها نظرات خود را درباره‌ی تفاوت‌ها، شباهت‌ها و ارتباط بین این دو عدد بیان کردند و بعد در گروه‌های دو نفره قرار گرفته و کاربرگ فعالیت را برای دو عدد دیگر انجام دادند.
در پایان کاربرگ‌‌ها را به دیوار زدیم و درموردشان گفت‌وگو کردیم.
در ادامه پس از تماشای فیلمی با همین موضوع با عنوان محور و مقایسه فعالیت تعاملی عددها روی محور را انجام دادیم که در آن بچه‌ها جایگاه دقیق عددهای سه رقمی را روی محور مشخص می‌کردند.
در فعالیتی دیگر بچه‌ها در گروه‌های دونفره بازی “عدد کی بزرگ‌تره؟” را با تاس‌های ده وجهی و یک کاربرگ انجام دادند.
به این صورت که هر کدام سعی می‌کردند بزرگترین عدد سه رقمی ممکن را با استفاده از سه رقم آمده از تاس بسازند و در کاربرگ وارد کنند.
بازی ریاضی آنلاین مرتب کردن نارگیل‌ها را نیز انجام دادیم به این صورت که اعداد به هم ریخته تا ۱۰۰۰ را از کم‌تر به بیش‌تر و بالعکس چیدیم.
همچنین در سایت به انجام بازی‌های آنلاین تقارنی و عددی پرداختیم.

📖📝سوادآموزی:

به بچه‌ها در گروه‌های دونفره چند جمله متوالی و مرتبط از کتاب را به‌صورت پراکنده  دادیم تا آن‌ها را با استدلال و یافتن ارتباط بین آن‌ها مرتب کنند.
سپس نکته‌هایی که در مورد انسجام گفته بودیم را یادآوری کردیم.(ارتباط معنایی، کلمه‌هایی مثل؛ اما، سپس، پس، بعد، چون، و، ولی، بنابراین، که و …)
در فعالیتی دیگر پس از مدل‌سازی مربی روی تخته با کمک یک داستان تصویری، کودکان در گروه‌های دو نفره برای یک داستان تصویری ۴قسمتی، متنی منسجم با کمک کلمات گفته شده نوشتند.
⭕️جهت نوشتن حروف و کلمات و پیوسته‌نویسی را در قالب کاربرگ تمرین کردیم.
🧪🧑🏻‍🔬برای جشن آماده می‌شویم:
کودکان با مقایسه‌ی چند استوانه که دارای سطح مقطع یکسان اما ارتفاع متفاوت بودند و یا بالعکس، درباره‌ی اینکه کدام فضای بیشتری اشغال می‌کنند، استدلال کردند و آن‌ها را به ترتیب فضایی که اشغال می‌کنند مرتب کردند، در نهایت به تعریف :”هر چیزی که در اطراف ماست و فضایی را اشغال می‌کند، ماده نام دارد.”رسیدیم.
در فعالیتی کاوش‌گرانه مواد مختلفی را به کلاس آوردیم، بچه‌ها در گروه‌های چند نفره با مشاهده‌ی این مواد، آن‌ها را با ملاک‌های خود دسته‌بندی کرده و دلایل خود را نوشتند.
سپس به گفت‌وگو درباره‌ی دسته‌بندی هر گروه پرداختیم. و در نهایت به دسته‌بندی علمی جامد و مایع پرداختیم و ویژگی‌ها و تعریف هر یک را مشخص کردیم.
در ادامه درباره‌ی درست کردن بستنی یخی و تجربه‌های بچه‌ها گفت‌وگو کردیم و سپس مواد لازم برای درست کردن بستنی یخی را  در اختیار بچه‌ها قرار دادیم و درباره‌ی حالت ماده ویژگی‌های آن گفتگو کردیم و سپس بستنی یخی درست کردیم.
در این فعالیت بچه‌ها متوجه شدند که مایعات در فریزر گرمای خود را از دست می‌دهند، تغییر حالت می‌دهند و به جامد تبدیل می‌شوند.
در نهایت بستنی یخی‌ها نوش جان شدند.🧊🥃🍦☺️
🌬نور و ساعت
درباره‌ی اینکه چه چیزهایی باعث تغییر چهره‌ی زمین می‌شوند صحبت کردیم و بچه‌ها حدس‌های خود را بیان کردند، سپس درباره‌ی باد به عنوان یکی از این پدیده‌ها باهم گفت‌گو کردیم.
در ادامه صفحاتی از کتاب علوم را مرور کردیم و سپس با تماشای یک فیلم و یک مستند با مضرات و فواید با آشنا شدیم. در نهایت بچه‌ها نکات جدیدی که درمورد باد متوجه شدند را روی برگه نوشتند و به دیوار کلاس چسباندیم.

🖍️فعالیت‌های منتخب هفته🌟

درست کردن بستنی یخی
کودکان در خانه با هر ماده‌ی دلخواهی مثل: انواع شربت‌ها یا شیر کاکائو می‌توانند این فعالیت را انجام دهند.
فعالیت‌های آشپزی دیگر نیز بستر مناسبی برای بررسی و کاوش در حالت مواد مختلف و تغییر حالت‌هایی‌ست که با گرما دادن یا گرما گرفتن صورت می‌گیرد. لازم به ذکر است تغییر حالت مورد نظر در این طرح یادگیری تغییرات فیزیکی است که با گرما دادن یا گرما گرفتن از مواد صورت می‌گیرد نه تغییرات شیمیایی که با پخت‌وپز اتفاق می‌افتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *