گزارش هفتگی
تا ۸ اسفند ماه
شروع طرح یادگیری “برای جشن آماده میشویم“ و ادامهی طرحهای “تقریباً سه رقمی”، ” نور و ساعت” و”اشکال هندسی و تقارن”
🌎📐دنیای ریاضی:
فعالیتهایی با موضوع ساخت عددهای دو رقمی و سه رقمی با کارت رقم و رقم انجام دادیم و به تفاوت تعداد عددهایی که میتوان با کارت یا رقمها ساخت، وقتی یکی از ارقام “صفر” باشد توجه کردیم.
❇️ اشکال هندسی و تقارن
کودکان کاربرگی در قالب نمودار ون را با موضوع اشکال هندسی و تقارن را کامل کردند و دانستههای خود را سنجیدند. و چند جمله و چند اشکال هندسی وجود داشت را به بچه ها دادیم و آنها هر جمله را در جای مناسب خود قرار دادند.
🕰💡نور و ساعت
چند تصویر از موقعیتهای مختلف کاربرد نور را نمایش دادیم و سپس بچهها در گروههای سه نفره دربارهی مشکل و راهحل تصاویر گفتوگو کرده و با دلیل آنها را بیان کردند.
در این فعالیت مفاهیم و واژههای: پیام رسان، چشمهی نور، سایه و زاویه تابش آشنا شدند.
در کلاس مجازی روز دوشنبه ابزار آنلاین ساعت معرفی شد و نحوهی کار با آن را توضیح دادیم، سپس در مورد نمایش ساعت دقیق و خواندن آن گفتوگو و تمرین کردیم.
سهشنبه در کلاس مجازی، داستان “زندگی یک نانوا” را خواندیم و بچهها زمانهای موجود در داستان را روی ساعتهای بدون عقربه بازنمایی کردند.
در زنگ داستاننویسی، جملاتی از آغاز داستان “سفر در زمان” را نمایش دادیم.
بچهها این جملات را در دفترشان نوشته و سپس آن را با خلاقیت خود ادامه دادند.
📖📝سواد آموزی و برای جشن آماده میشویم:
طرح یادگیری جشن را با خواندن کتاب “چتری با پروانههای سفید” شروع کردیم و بچهها خاطرات خود را دربارهی نزدیک شدن به سال تحویل و روزهای قبل عید گفتند.
با کشیدن جدول (kwl) چه میدانم؟، میخواهم چه یاد بگیرم؟ و چه یاد گرفتم؟ روی تخته، دربارهی ماده باهم گفتوگو کردیم و دانستهها و سوالات بچهها دربارهی ماده را در ستونهای مربوطه نوشتیم. قرار است در انتهای طرح یادگیری ستون سوم را هم پر کنیم…
در فعالیت “هفتسین تو” در کلاس مجازی روز دوشنبه بچهها نشانهی جدیدی به جای حرف «س» انتخاب کردند و سفرهی هفت سین جدید خود را ابداع کردند.
سپس تصویر سازی و رنگ آمیزی آن را انجام دادند و بعد دلایل خود را برای انتخاب این اقلام و اینکه بیانگر نماد چه چیزی هستند را هم نوشتند.
سپس هرکس سفره هفت سین جدید خود را ارائه داد.
همچنین در ادامهی مفهوم “ماده” با نشان دادن تصاویر گوجه و نبات به بچهها گفتیم که: «فرض کنید این دو اولین بار است که همدیگر را ملاقات میکنند و ویژگیهای خود را میگویند»
بچهها تفاوتها و شباهتهای گوجه و نبات را از زبان خودشان گفتند و مربی روی تخته نوشت.
در کلاس مجازی چهارشنبه کتاب بنفشههای عمو نوروز را در قالب فیلم تماشا کردیم و سپس بچهها به سوالات مربوط به این داستان در قالب کاربرگ پاسخ دادند.
🖍️فعالیتهای منتخب هفته🌟
ادامه دادن داستان “سفر در زمان”: فعالیتهایی از این دست علاوه بر اینکه موجب تقویت قوهی تخیل و خلاقیت بچهها میشود به مهارتهای داستانسازی و نوشتن آنها کمک میکند.
خوب است در چنین فعالیتهایی کودکان ضمن دریافت بازخوردهای سازنده، داستانهای خود را بازخوانی و ویراستاری کنند.
📚کتاب هفته:
⛱️🦋چتری با پروانههای سفید
🌱🪻👨🏻🦳بنفشههای عمو نوروز