گزارش هفتگی تا ۱ اسفند ماه
ادامهی طرحهای یادگیری “تقریباً سه رقمی”، “اشکال هندسی و تقارن” و”نور و ساعت”
🌎📐دنیای ریاضی:
در فعالیت تقارن شطرنجی، کودکان در گروههای دو نفره به نوبت نقاشی کشیدند تا در آخر یک شکل متقارن خلق کنند، سپس نقاشی خود را رنگ کردند.
در فعالیتی دیگر کاربرگ پازل تقارن چهارقسمتی را که در هر پازل جای یک قطعه خالی بود، با بریدن و چسباندن در جای مناسب خود کامل کردند.
در ادامهی طرح یادگیری تقریباً سه رقمی با مرور جدول ۱ تا ۱۰۰، به ساخت جدولهای جدید از ۱۰۱ تا ۱۰۰۰ (به صورت ۱۰۰ تا ۱۰۰ تا) در گروههای دو نفره پرداختیم، سپس بچهها الگوهای عددی جدید در جدولهایشان را پیدا کردند و شرح دادند.
در فعالیتی دیگر فیلم دیوار جمع و تفریق سه رقمی را دیدیم و سپس فایل تعاملی این فعالیت را با هدف جمع و تفریق سادهی اعداد سه رقمی انجام دادیم.
در فعالیتی دیگر بچهها در گروههای دو نفره کاربرگ برس به ۲۰۰ را با هدف جمع اعداد سه رقمی با اعداد یک رقمی کامل کردند.
📖📝رالف قصّه مینویسد:
با شروع طرح یادگیری جدید سوادآموزی، کتاب رالف قصه مینویسد را خواندیم، به پرسشهای درک مطلبی آن پاسخ دادیم، سپس بچهها پیشنهادهای خود را برای قصه نوشتن رالف روی برگه نوشتند و بهصورت پوستر در کلاس نصب کردیم.
در ادامه دربارهی تفاوت کلمه، عبارت و جمله باهم گفتوگو کردیم، سپس بچهها در گروههای دونفره مشغول به انجام فعالیت و کاربرگی با همین مفهوم شدند.
🧪🧑🏻🔬در جستجوی علم:
در ادامهی مفهوم زاویهی تابش و تاثیر آن روی اندازهی طول سایه، فیلمهایی دیدیم و مربی با استفاده از کرهی زمین و چراغ قوه و ابزارهای دیگر تغییر اندازه و جابجایی سایه را برای بچهها شبیهسازی کرد.
در نهایت پوستر این فعالیت را نمایش دادیم و دربارهی اصطلاحات: مایل، عمود، تابیدن نور خورشید و زمان آن باهم گفتوگو کردیم و پوستر را به کلاس نصب کردیم.
در فعالیتی دیگر بچهها دانستههای خود در مورد خورشید را به صورت بارش ذهنی بیان کردند و مربی ثبت کرد.
🖍️فعالیتهای منتخب هفته🌟
اوریگامی نمکدان
با این پرسش که: “مربع چند خط تقارن دارد؟!”
خطهای تقارن مربع را روی تخته کشیدیم، سپس فیلم اوریگامی نمکدان را دیدیم و مرحله به مرحله نمکدان خود را با کمک خطوط تقارن درست کردیم.😍
فعالیتهایی از این دست علاوه بر تمرین مفاهیم مختلف ریاضی از جمله تقارن و اندازهگیری به تقویت دستورزی کودکان کمک میکند.
📚کتاب هفته:
📝🧒🏻رالف قصه مینویسد
🕋 قرآن و هدیههای آسمان:
در حال و هوای نیمهی شعبان با گفتوگو و خواندن شعر و دعا دربارهی امام زمان (عج)،
بچهها دنیایی که دوست داشتند بعد از ظهور امام زمان وجود داشته باشد را به تصویر کشیدند و به دیوار نصب کردیم.