گزارش هفتگی تا ۱۲ دی ماه
🌎📐دنیای ریاضی
در فعالیت شباهتها و تفاوتهای اشکال هندسی اشکال مختلف (مربع و مستطیل، انواع مثلث، ششضلعیها) را نمایش دادیم و با کودکان درباره شباهتها و تفاوتها گفتگو کردیم
مثل: توجه به تعداد ضلع و گوشه که ۴ ضلع مربع باهم برابر و ضلعهای روبهروی مستطیل هم باهم برابر هستند.
🟠🔺🔻🔹🟩♦️
صفحات ۳۸، ۳۹، ۴۰ و ۴۳ از کتاب ریاضی مربوط به اشکال را هم حل کردیم.
جلسات ۲۱ تا ۲۴ از طرح تقریبا دو رقمی را هم انجام دادیم.
در این جلسات به طراحی و حل مسئلههای عددی و کلامی پرداختیم. همچنین بچهها با عبارت جمع انتقالدار مواجه شدند و روشهای حل مختلف دوستانشان آشنا شدند.
در فرصت یادگیری بیشتر جلسهی ۲۱ طرح تقریباً دو رقمی از کودکان خواسته شد با کلماتی که به آنها داده میشود یک مسئله طراحی کنند.
و هرکس مسئلهی خود را به دوستش بدهد که حل کند.
کلمههای بهکار گرفته شده:
(کم، زیاد، جمع، منها، رویهم، باقیمانده)
📖📝سواد آموزی
با شروع طرح یادگیری جدید “چطور از شر گرگها خلاص شویم؟”🐺🐑 کتاب را برای بچهها بلندخوانی کردیم، شخصیتهای داستان را نمایش دادیم و توصیفشان کردیم. در ادامه کاربرگ این فعالیت را در اختیار بچهها قرار دادیم و از آنها خواستیم که شخصیت جدیدی طراحی و به داستان اضافه کنند، ویژگیهای توصیفی و راهحلهای آن را بنویسند.
🧪🧑🏻🔬گوشهایت را تیز کن👂
در فعالیت کلمهها
ابتدا دو دسته جملهی دوتایی که یکی از آنها واقعی و دیگری خیالی بود را روی تخته نوشتیم و سپس نظر بچهها را دربارهی واقعی و خیالی بودن جملات پرسیدیم و از آنها خواستیم که استدلال کنند.
سپس از بچهها خواستیم با کلماتی مشخص جملات واقعی بسازند و در دفتر خود بنویسند و در مورد آنها گفتوگو کنیم.
در فعالیتی دیگر کودکان با در اختیار داشتن ابتدا، میانه و پایان داستان ساز سخنگو، جاهای خالی داستان را کامل کرده و پس از ویراستاری آن را در دفترشان پاکنویس کردند.
در فعالیت صدای رنگها
با پخش صداهایی در کلاس کودکان حسشان نسبت به صدا را با رنگآمیزی و نامگذاری صدا نشان دادند و در موردش صحبت کردند. همچنین در آزمایشگاه به ساخت صداساز سوت با نی پرداختند و به ارتباط میان طول نی و نازکی و کلفتی صدا توجه
کردند.
🕋گزارش قرآن و هدیههای آسمان
باتوجه به پیام قرآنی صفحه ی ۱۸ کتاب قرآن
و بعد از گفتوگو و پرداختن به معنای نیکوکاری و گفتن خاطرات کودکان از نیکوکاری هایی که قبلا در خانه یا مدرسه یا بیرون دیدند.
همراه با هم درخت نیکوکاری درست کردیم.
🖍️فعالیت منتخب هفته🌟
در ادامهی طرح یادگیری یک داستان محشر فعالیت داستانسازی خانوادهی موشها را انجام دادیم.
در این فعالیت بخشی از تصویرسازی کتاب یک داستان محشر که در داستان به آن پرداخته نشده بود را در اختیار کودکان قرار دادیم.
سپس بچهها در گروههای دونفره ابتدا داستان خود را نوشتند و سپس ویراستاری کرده و در کتابچهای با تصویر موشها پاکنویس کردند.
📚کتابهای هفته
🐑چطور از شر گرگها خلاص شویم
🧒🏻👴🏻یک داستان محشر