گزارش هفتگی تا ۱۴ آذر ماه
در ادامهی طرحهای “دورقمی” و
“گوشهایت را تیز کن” و شروع
“اشکال هندسی“ و اتمام “پچپچ حیوانات”
ریاضی:
در ادامهی طرح دو رقمی جلسات ۱۲ و۱۳ و ۱۴ انجام شد که طی آن کودکان بازی جمع دو عدد را انجام دادند؛ جای تقریبی یک عدد را بر روی محور پیدا کردند و جایگاه یک عدد بین دو دهتایی کامل را بررسی نمودند.(مفهوم تقریب)
در ادامه مسئلههایی در رابطه با جمع و تفریق انجام دادند.
طرح اشکال هندسی با فعالیتی مرتبط با کتاب یک داستان محشر آغاز شد و کودکان با توجه به روندی که پتوی ژوزف طی کرده بود و مورد بازاستفادههای مکرر قرار گرفته بود، چندضلعیها را شمارش و نموداری در این رابطه پر کردند.
همچنین پس از خواندن کتاب اسم من مربع با ویژگیها و مثالهایی از مربع و مکعب آشنا شدند.
علوم:
در جمع بندی طرح پچپچ حیوانات کودکان اطلاعات خود راجع به یک حیوان لانهساز را در قالب یک ماکت (به همراه بروشور جهت ارائهی نام خود، نام حیوان، منبع و اطلاعات تکمیلی) ارائه دادند و با برپایی نمایشگاه به عنوان منبعی دیگر برای جمعآوری اطلاعات کارهای خود را ارائه دادند و از کارهای سایر کلاسها بازدید کردند.
و گزارشی را در قالب پاسخ به سوالاتی مشخص یادداشت کردند.
در طرح یادگیری صدا، کتاب کنسرت پنج موش بامزه خوانده شد و پس از گفتوگو دربارهی این کتاب، کودکان ریتمهایی ساختند و اجرا کردند.
سوادآموزی:
کودکان جهت نوشتن حروف فارسی و نیز ترتیب نشانهها را تمرین کردند. همچنین با کاربرد کلمات دارای پسوند تر و ترین آشنا شدند.
دو کتاب دوچرخه سواری خانم آرمیتاژ و یک داستان محشر در کلاس خوانده شد و باهم مقایسه شدند. (از لحاظ شخصیت، زمان و مکان)
فعالیت منتخب هفته
ابتدا کودکان به گروههایی تقسیم شدند و به هر گروه یک کتاب داستان داده شد تا بخوانند و ضمن آن به کلمات دارای “تر و ترین” داخل کتاب توجه کنند.
سپس از آنها خواسته شد کلماتی از کتاب که میتوان به آنها “تر و ترین” اضافه کرد را در دفتر خود بنویسند.
آخرین روز هفته، مدرسه حال و هوایی دیگر داشت. کودکان طی فعالیتی در کلاس با خواندن درس مهربانتر از مادر از کتاب هدیههای آسمانی یا گوش دادن به سورهی کوثر، با ویژگیهای حضرت زهرا آشنا شدند. سپس در فعالیتی هنری به چاپ روی پرچم مشکی عزا پرداختند. و با شیرکاکائو، حلوا و آش نذری پذیرایی شدند.
کتابهای هفته:
یک داستان محشر
دوچرخه سواری خانم آرمیتاژ
نقطه
کنسرت پنج موش بامزه
گزارش آزمایشگاه
گزارش جلسه چهارم
دراین جلسه دانشآموزان با چگونگی تولید صدا آشنا شدند و با استفاده از دیاپازون آزمایشهایی در این زمینه انجام دادند.