گزارش هفتگی (هفته اول مهر)

گزارش هفتگی

هفته اول مهرماه ۱۴۰۳ (پایه اول)

 

یکشنبه، اول مهر ماه

به نام خداوند جان آفرین
حکیم سخن در زبان آفرین

خداوند مهربان را شاکریم که باری دیگر توفیق یافتیم در خدمت نوگلان عزیز این سرزمین باشیم و به یاری حضرتش امیدواریم سالی سرشار از امید و آرامش و دانایی برای یکایک عزیزانمان تقدیر گردد.

اولین ساعات اول مهرمان را با لبخند و دوستی در کنار یکدیگر آغاز نمودیم و در ادامه با گفتگو در خصوص جشن شکوفه ها و یادآوری خاطرات آن روز بر صمیمیت جمع کلاسمان افزودیم .
در ادامه طرح نگاره ی کلاس ما را شروع نمودیم و در آن دانش آموزان با نگاه کردن به تصویر یک کلاس از داشته ها و نداشته های آن کلاس با یکدیگر صحبت کردند و هر کدام یک تصویر از نداشته های آن کلاس را کشیده و به آن تصویر اضافه نمودند تا آن کلاس کامل گردد.
هم چنین طرحی با عنوان بردن تمساح به مدرسه هرگز را با پرسش درباره ی اسم کتاب شروع نموده و سپس کتاب را بلند خوانی کردیم و درباره ی آنچه اتفاق افتاده بود گفتگو کرده و نظرات تک تک دانش آموزان را شنیدیم و کمی درباره ی بایدها و نبایدهای فضای مدرسه و ارتباط آن با موضوع قصه سخن گفتیم.

blank

دوشنبه، دوم مهر ماه

امروز در کلاس «دیوار واژگان» را معرفی کردیم و پنج کلمه‌ی آشنا با فضای مدرسه را هم پس از معرفی بر روی دیوار واژگان نصب کردیم.
واژه‌های «کیف، مدرسه، کتاب، مداد و دوست».
قرار است کودکان هم این کار را در خانه انجام دهند.
از آن‌ها خواستیم تا عنوان «دیوار واژگان» را بر روی یک قسمت از دیوار اتاقشان نصب کنند. هر پنج واژه را هم با خود به خانه آوردند تا جلوی چشمشان باشد.
از شما بزرگواران تقاضا می‌کنیم تا کودکان را در پروسه‌ی‌ انتخاب دیوار واژگان و نصب واژه‌ها همراهی کنید.
هر کودک سعی کرد یک نماد تصویری برای هر واژه بکشد تا با هر بار دیدن، کلمه را به یاد بیاورد (اگر کودکی تصویر را نکشیده است، می‌تواند در خانه کارش را تکمیل کند).
در ادامه، گفت‌وگو درمورد قوانین کلاس را با اشاره به قوانین در مکان‌های مختلف شروع کردیم. ابتدا کودکان تابلوهایی که در مکان‌های عمومی دیدند را بررسی کردند و پس از آن به رعایت قوانین در کلاس رسیدیم. کودکان مواردی که به ذهنشان می‌رسید را بیان کردند و آن‌ها را بر روی تخته ثبت کردیم تا در روز دیگر، آن‌ها را پوستر کنیم.

سه‌شنبه، سوم مهر ماه

ابتدا تصاویر فعالیت‌ها و سرگرمی‌های مختلف را در قسمت‌های مختلفی از کلاس نصب کردیم و از کودکان خواستیم تا اولویت علاقه‌مندی خود را انتخاب کنند. مثلا یک نفر بازی‌های گروهی را انتخاب کرد و یک نفر طبیعت‌گردی را. به این صورت با روحیات دوستان خود آشنا شدند و اشتراکاتی بین خود پیدا کردند.
در یک زمان دیگر، کتاب «بابایی و اولین روز مدرسه» را بلندخوانی کردیم و از این فرصت برای گفت‌وگو و تقویت مهارت درک‌متن کودکان استفاده کردیم.
سپس هر کودک سعی کرد کلاس مورد علاقه را بچیند. به این صورت که وسایل مختلف بر روی کاربرگ را ابتدا با مداد خط‌چینی و سپس رنگ‌آمیزی کردند. در مرحله‌ی بعد پس از قیچی کردن، آن‌ها را بر روی یک کاربرگ دیگر و در جای مناسب چسباندند.

چهارشنبه، چهارم مهر ماه

امروز با کودکان کتاب «خانم مینگو» را مرور کردیم. ابتدا یک بار تصاویر آن را دیدیم تا کودکان بتوانند داستان آن را حدس بزنند. پس از بلندخوانی، هر کودک یک کاغذ دریافت کرد که باید به سوال آن پاسخ می‌داد و پاسخش را با نقاشی ثبت می‌کرد.
در یک زمان دیگر، قوانینی که به تصویب رسیدند را تایپ کردیم و در کلاس با کودکان مرور کردیم. هر کودک یکی از جملات را دریافت کرد تا برای آن یک نماد بکشد. این جلمات و نمادها را بر روی مقوا می‌چسبانیم و به عنوان قوانین رسمی کلاسمان، رعایتشان می‌کنیم.
سپس فضای فعالیت‌های برون‌خط (آفلاین) را به کودکان نشان دادیم و چند نمونه انجام دادیم تا آشنایی اولیه با این فضا ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *