روشهای تدریس فعال که در آنها، دانش آموزان در روند یادگیری نقش اساسی دارند ، از موثرترین شیوه های تدریس هستند. اینجا و در این طرح درس کلاس علوم هم از این شیوه استفاده شده است.به گونه ای که برای تدریس درس “زمین ساخت ورقه ای” ، بچه ها به ۴ گروه تقسیم شدند و هر گروه از یک منظر به مطالعه تغییرات زمین پرداختند. یک گروه نقشه آتشفشانها را مطالعه کردند ، گروه دیگر نقشه پراکندگی زلزله ها را بررسی نمودند. گروه دیگر زمین را از نظر سن لایه های آن مطالعه کردند و گروه آخر نیز بر روی نقشه توپوگرافی زمین کار کردند.آن ها تلاش کردند با مطالعه بخش خود شواهدی پیدا کنند که بر اساس آن ها صفحات زمین را رسم نمایند. بعد از مطالعه جدی در این قسمت ، دسته های جدیدی تشکیل شدند که در هرکدام، نماینده ای از این ۴ گروه اولیه حضور داشتند. یعنی در هر دسته یک نفر زمین دیرینه شناس، یک نفر توپوگرافیست ، یک نفر آتشفشان شناس و یک نفر زلزله شناس وجود داشت. سپس هر کدام با ارائه نقشه هایی که در پارت اول کلاس کشیده بودند نظر خود را ارائه کردند و در نهایت هم با تطابق و بحث این ۴ نفر، برساخت جدیدی شکل گرفت که در آن ملاحظات هر کارشناس لحاظ شده بود. ماحصل کارِ گروه ها نقشه ای از صفحات تکتونیکی زمین بود.بچه ها در این کلاس، فعالانه وارد مسیر اکتشافی شدند و با کنجکاوی هدایت شده ای ، در کنار هم توانستند مفهوم زمین شناسی ورقه ای را شکل دهی مفهومی کنند.نهایتا هم با تسهیلگری معلم ، نتایجشان را با هم به اشتراک گذاشتند و در انتها نیز به بازاندیشی مسیر پرداختند و برداشتشان از درس را برای خود خلاصه نویسی کردند.