برنامه‌های آموزشی

 

گروه‌های آموزشی

تصمیمات مهم برای هر درس در جلساتی متشکل از دبیران آن درس اتخاذ می‌شود.
تصمیماتی از قبیل تصویب طرح درس، تصویب سوالات آزمون‌ها، هماهنگی در تدریس، طراحی برنامه‌های خلاقانه و …
این جلسات در فواصل زمانی منظم تشکیل می‌شود.

کارگاه‌های دانش‌افزایی دبیران

به منظور به‌روز بودن دانش و مهارت دبیران محترم، کارگاه‌های دانش‌افزایی به صورت ماهیانه تشکیل می‌شود.
مواردی که اخیرا در این کارگاه‌ها مطرح شده، مباحثی چون انگیزش در کلاس درس و دانش‌آموزان، اضطراب دانش‌آموزان، آشنایی با آزمون شخصیت “نئو”، زندگی خردمندانه، تربیت دینی و … بوده است.

همایش‌های علمی

به منظور آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با مباحث علمی روز، این همایش‌ها با دعوت از اساتیدی که غالباً از فارغ التحصیلان خود ما هستند، برگزار می‌شود.
برخی از موضوعاتی که اخیرا در این همایش‌ها مطرح شده عبارتند از: بزرگداشت مقام حافظ، آشنایی با علوم اعصاب، آمادگی در برابر زلزله و …

پژوهش‌های دانش‌آموزی

از تابستان سال دهم دانش‌آموزان فعالیت‌های پژوهشی خود را آغاز می‌کنند و در انتهای سال دهم نتایج فعالیت‌های خود را در جشنواره‌ای پژوهشی به نام جشنواره شیخ بهایی به معرض داوری متخصصان و بازدید عموم قرار می دهند.
دانش‌آموزان علاوه بر جشنواره داخلی شیخ بهایی، در مسابقات و جشنواره‌های معتبر دانش‌آموزی و دانشگاهی خارج از مدرسه نیز شرکت می‌کنند و شایان ذکر است که دانش‌آموزان دبیرستان مفید در بسیاری از این مسابقات حائز مقام و رتبه‌های برتر هستند.
پژوهش در زمینه‌های: شیمی و نانو، فیزیک، کامپیوتر، گرافیک و انیمیش، فیزیولوژی، بیوتکنولوژی، ادبیات، مهندسی انرژی و …

کلاس‌های فوق برنامه

در دبیرستان مفید علاوه بر کلاس‌های درسی، کلاس‌هایی در جهت افزایش مهارت دانش‌آموزان و در راستای یادگیری بیشتر در مدرسه برگزار می‌گردد. بعضی از این کلاس‌ها به طور دائمی و در برنامه درسی دانش‌آموزان قرار دارد و باقی کلاس‌ها در زمان‌های خاص و مقتضی (مانند پایگاه تابستانی و…) برگزار می‌گردد. در ذیل به برخی از این کلاس‌ها اشاره می‌گردد:
• کلاس‌های زبان ترمی
• کلاس‌های کامپیوتری
• کلاس‌های قرآنی
• آموزش تخصصی تربیت بدنی و برگزاری مسابقات منظم ورزشی
• برنامه تابستانی متنوع از کلاس‌های مذهبی و قرآنی، علمی، مهارتی، ورزشی و …

آزمون‌های مستمر پیشرفت تحصیلی
و ارائه کارنامه‌های منظم

ارزشیابی مستمر (یا تکوینی) یکی از ارکان اساسی آموزش است که به یادگیری مستمر و نه شب امتحانی تاکید می‌کند.
در مدرسه ما برای تحقق این یادگیری در ابتدای هر نیمسال از دبیران محترم به عنوان بخشی از طرح درسشان، طرح ارزشیابی مستمر (تحت عنوان طرح پایش) دریافت و در سامانه LMS مدرسه وارد می‌گردد که شامل ارزیابی تکالیف، آزمون‌های کلاسی و هفتگی و سایر فعالیت‌های قابل ارزیابی دانش‌آموز می‌شود.
این ارزیابی‌ها به صورت متوالی در سامانه ثبت و بر اساس ضریب اهمیتی که دارند جمع‌بندی می‌شوند و در هر لحظه تحت عنوان نمره مستمر لحظه‌ای به دانش‌آموز و اولیا ارائه می‌شوند. همچنین برای اطلاع بیشتر اولیا و دانش‌آموزان چهار مرتبه در سال تحصیلی کارنامه‌ای به دانش‌آموزان داده می‌شود.

سامانه پیشرفته مدیریت یادگیری (LMS)

با شیوع بیماری کرونا و مجازی شدن آموزش، نیاز به بستر نرم‌افزاری که بتوان کلاس‌ها را در آن تشکیل داد احساس شد و با پیگیری واحد فناوری اطلاعات مجتمع از سامانه مودل فارسی با کلاس آنلاین BigBlueButton استفاده گردید.
در این سامانه هر درس صفحه ویژه خود را دارد و دبیر می‌تواند محتوای آموزشی خود اعم از فایل‌های متنی، صوتی و تصویری، خصوصا فایل‌های تعاملی را با برنامه زمانبندی، در آن بارگذاری نموده، آزمون برگزار نماید، حضور و غیاب کند و …
دانش‌آموزان نیز می‌توانند تکالیف را در زمانبندی مشخص شده تحویل دهند، تقویم تکالیف و آزمون‌ها را ببینند و …
در فضای کلاس آنلاین، امکان گروه‌بندی و کارگروهی وجود دارد. همچنین امکان نظرسنجی، فراخوان تصادفی و … وجود دارد.
این نرم‌افزار قابلیت جمع‌بندی نمرات دانش‌آموزان در هر درس براساس دسته‌بندی‌ها و ضرایبی که دبیر برای آن درس تعریف کرده را در لحظه دارد.

امکانات و روش‌های آموزش

در دبیرستان مفید همواره سعی شده است از بهترین و به‌روزترین روش‌ها و امکانات آموزشی در راستای آموزش به دانش‌آموزان استفاده شود تا فرآیند یادگیری جذاب‌تر و کاربردی‌تر شکل گیرد.
• بهره‌گیری از آزمایشگاه‌های کامل برای تدریس دروس علوم تجربی
• تاکید بر برگزاری کارگروهی و مشارکت هر چه بیشتر دانش‌آموزان در فرآیند یاددهی و یادگیری
• برخورداری از امکانات گسترده تکنولوژی آموزشی (کلاس‌های مجهز به لپ‌تاپ، ویدئو پروژکتور و تجهیزات کامل آموزش مجازی و آموزش ترکیبی)
• بهره‌گیری از روش‌های نوین آموزشی، خصوصا آموزش ترکیبی با رویکرد آموزش تعاملی