به نام خدا
گزارش فعالیتهای مجازی مدرسه راهنمایی دخترانه مفید، در اسفند ۱۳۹۸ و فروردین ۱۳۹۹
مدارس کشور از روز شنبه ۳ اسفند به دلیل شیوع کرونا بسته شدند. از آن روز تا کنون ما در مسیری قدم گذاشتهایم که برایمان مبهم و همراه با نادانستههای فراوان بوده است. همچنین سرعت تغییراتی که در این مدت پشت سر گذاشتیم برای همه خانواده مفید، اعم از کادر آموزشی مدرسه، دانشآموزان و اولیای آنها بسیار زیاد بوده است.
در این گزارش برآنیم تا مسیری که در دو ماه اسفند و فروردین طی کردهایم را ترسیم کنیم. قطعا یکی از اولین اقداماتی که باید برای بهبود مسیر پیشرو انجام دهیم، بررسی فعالیتهای گذشته است تا بتوانیم آنها را بهتر ببینیم، نقد کنیم و تصمیمات جایگزین بگیریم.
این گزارش در چند بخش ارائه شده است:
- کلاسهای برخط (آنلاین)
- فعالیتهای آموزشی الزامی
- فعالیتهای آموزشی اختیاری
- فعالیتهای آموزشی در نوروز
- فعالیتهای فرهنگی – تربیتی
- ارزشیابی
- بستر ارتباط مجازی مدرسه با دانشآموزان
- ارتباط با اولیا
- هدایت تحصیلی
۱. کلاسهای برخط (آنلاین)
از روز یکشنبه ۴ اسفند به دنبال بستری برای ارتباط مجازی و برگزاری کلاس در فضای مجازی گشتیم و با مشورت دوستان و همکاران دیگر، در نهایت سایت اسکایروم را انتخاب کردیم و اولین جلسه کلاس مجازی در این سایت را روز دوشنبه ۵ اسفند برگزار کردیم. در ابتدای کار با این فضا مسائل زیادی داشتیم، از جمله اینکه هم دانشآموزان و هم معلمان تجربه کار در این فضا را نداشتند و دشواریهایی را تجربه میکردند. برای حل این مشکل طرح پشتیبانی از کلاسهای درس را اجرا کردیم. به این شکل که در زمان برگزاری هر کلاس، به جز معلم کلاس، یک نفر دیگر از کادر مدرسه در کلاس حضور پیدا میکرد تا هم در مسائل فنی به معلم کمک کند و هم بتواند مشکلات فنی دانشآموزان را بیرون از کلاس پیگیری کند که کلاس جریان خود را داشته باشد. این فرآیند با اینکه بار اجرایی زیادی بر روی کادر مدرسه داشت، اما باعث شد کیفیت کلاسها از همان روزهای اول در حد قابل قبولی باشد و به مرور بهتر هم بشود.
برنامه کلاسهای برخط، ابتدا روز به روز به دانشآموزان داده میشد. این شکل از اطلاعرسانی به این دلیل اتفاق افتاد که معلمین مختلف برای آشنایی با فضا و تطبیق برنامهدرسی خود برای ارائه در فضای کلاس برخط، زمانهای متفاوتی احتیاج داشتند. بعد از سپری کردن روزهای اولیه و هماهنگیهای بیشتر، در هفته سوم و چهارم اسفند موفق شدیم برنامه کلاسها را به صورت هفتگی در اختیار دانشآموزان قرار بدهیم.
از چالشهایی که در کلاسهای مجازی اسفندماه داشتیم، معین نبودن برنامه درسی و ضمنا پراکنده بودن ساعت کلاسها برای پایهها و کلاسهای مختلف بود. برای حل این مشکل، در طول تعطیلات نوروز برنامه درسیای برای فروردین و اردیبهشت آماده شد که مانند برنامه درسی مدرسه به صورت ثابت در همه هفتهها اجرا شود. این برنامه هفتگی شامل ۳ زنگ در طول روز و در مجموع ۱۵ زنگ آموزشی در طول هفته است که با توجه به اقتضائات دروس، گاهی فعالیتهایی در زنگِ چهارمِ روز هم به آنها اضافه شده است.
جدول پایین برنامه درسی کلاسهای برخط از تاریخ ۱۶ فروردین را نشان میدهد.
شنبه |
یکشنبه |
دوشنبه |
سهشنبه |
چهارشنبه |
|||||||||||
زنگ اول |
زنگ دوم |
زنگ سوم |
زنگ اول |
زنگ دوم |
زنگ سوم |
زنگ اول |
زنگ دوم |
زنگ سوم |
زنگ اول |
زنگ دوم |
زنگ سوم |
زنگ اول |
زنگ دوم |
زنگ سوم |
|
۷۰۱ |
رایانه |
ریاضی |
ریاضی |
شیزیک |
مطالعات |
عربی |
ریاضی |
دینی |
زبان |
شیزیک |
عربی |
زیست |
ریاضی |
فارسی |
زبان |
ماز |
|||||||||||||||
۷۰۲ |
ریاضی |
رایانه |
ریاضی |
مطالعات |
عربی |
شیزیک |
دینی |
ریاضی |
زبان |
زیست |
شیزیک |
عربی |
فارسی |
ریاضی |
زبان |
ماز |
|||||||||||||||
۸۱ |
زبان |
عربی |
شیزیک |
مطالعات |
نگارش |
ریاضی |
شیزیک |
زبان |
دینی |
ریاضی |
فارسی |
مطالعات |
زیست |
شیزیک |
ریاضی |
رایانه |
ماز |
||||||||||||||
۸۲ |
زبان |
شیزیک |
عربی |
ریاضی |
مطالعات |
نگارش |
دینی |
زبان |
شیزیک |
فارسی |
مطالعات |
ریاضی |
ریاضی |
زیست |
شیزیک |
رایانه |
ماز |
||||||||||||||
۹۱ |
ریاضی |
زبان |
عربی |
دینی |
مطالعات |
شیزیک |
شیزیک |
فارسی |
ریاضی |
زیست |
شیزیک |
نگارش |
مطالعات |
زبان |
ریاضی |
رایانه |
|||||||||||||||
۹۲ |
عربی |
زبان |
ریاضی |
مطالعات |
دینی |
شیزیک |
ریاضی |
شیزیک |
فارسی |
نگارش |
زیست |
شیزیک |
ریاضی |
زبان |
مطالعات |
رایانه |
۲. فعالیتهای آموزشی الزامی
به جز درس ورزش و ماز، فعالیتهای آموزشی مربوط به همه دروس در اسفندماه پیگیری شد. البته پیگیری دروس در این مدت، فقط از جنس برگزاری کلاس برخط نبود. بلکه بسیاری از فعالیتهای آموزشی به صورت برونخط (آفلاین) پیگری شد. به خصوص در نیمه اول اسفند ماه، به دلیل آماده نبودن زیرساختهای ارتباطی برای تعداد نسبتا زیادی از دانشآموزان و مشکلاتی که برای شرکت در کلاسهای برخط داشتند، شیوه آموزشی ترکیبی آفلاین و آنلاین را به بسیاری از معلمان پیشنهاد کردیم. به این شکل که محتوای آموزشی به صورت فیلم آموزشی، صوت، متن یا غیره به همراه یک تکلیف در اختیار دانشآموزان قرار بگیرد و آنان بعد از فراگیری محتوای آموزشی، تکلیف درسی خود را انجام دهند و بعد برای رفع اشکال و دریافت آموزش تکمیلی در کلاس برخط حاضر شوند.
همچنین برای داشتن اطمینان از اینکه هیچ دانشآموزی به دلیل مشکلات فنی و زیرساختی، کلاسهای برخط را از دست ندهد، گروهی در مدرسه برای ضبط کلاسهای برخط فعال شدند. فیلم کلاسهای ضبط شده به صورت روی کانال مدرسه در سایت آپارات قرار میگیرد تا دانشآموزانی که به هر دلیلی در کلاس غایب بودهاند بتوانند با مراجعه به فیلم کلاس از آن استفاده کنند. البته این فیلمها حتی برای دانشآموزانی که در کلاس حضور داشتند هم کارکرد مرور و تعمیق دروس را دارد.
جدول پایین، خلاصهای کلی از محتوای آموزشی دروس مختلف را نشان میدهد.
هفتم |
هشتم |
نهم |
|
ریاضی |
۲۴ کاربرگ آموزشی و حل تمرین تهیه ۳ ویدئوی آموزشی ۱ آزمون در لرنیتو استفاده از ۴ ویدئوی آموزشی |
۱ جزوه آموزشی ۴ کاربرگ حل تمرین ۲ آزمون در لرنیتو تشکیل گروه حل مسئله در لرنیتو و حل مسئله با بچههای علاقهمند ۶ جلسه کلاس منطق برای دانشآموزان علاقهمند |
تهیه ۱۴ ویدئوی آموزشی ۲ جزوه آموزشی برای دو فصل ۶ آزمونک کاغذی ۶ آزمونک در گوگل فرم ۱ آزمون انتهای فصل در لرنیتو استفاده از ۲ فیلم آموزشی برای علاقهمندان |
شیزیک |
۲ کاربرگ آموزشی ۳ کاربرگ حل تمرین ۱ جلسه پرسش و پاسخ با دعوت از یک مهمان استفاده از شبیهسازیهای سایت phet استفاده از چند ویدئوی آموزشی تهیه ۱ ویدئوی آموزشی طراحی چند آزمایش برای انجام دادن در خانه ۱ آزمون در گوگل فرم |
۷ کاربرگ حل تمرین ۲ کاربرگ تمرین به همراه درسنامه استفاده از تعداد زیادی فیلم آموزشی موجود استفاده از شبیهسازیهای سایت جستار بازخورد به فیلمهای آزمایش دانشآموزان تهیه یک ویدئوی آموزشی سایه و نیمسایه |
تهیه مجموعا ۷ فیلم آموزشی تهیه ۳ پاورپوینت برگزاری ۱ آزمون آنلاین لرنیتو حدود ۱۴ کاربرگ تمرین معرفی سایت phetبرای علاقهمندان تعدادی کاربرگ برای علاقهمندان |
زیست |
تهیه یک ویدئوی آموزشی استفاده از ۴ ویدئوی آموزشی استفاده از ۱ پادکست علمی ۵ کاربرگ تمرین برگزاری ۱ آزمون آنلاین در گوگل فرم |
۶ کاربرگ تمرین ۲ کاربرگ دورهای تهیه یک ویدئوی آموزشی استفاده از ۱ ویدئوی کمک آموزشی ۱ آزمون آنلاین در گوگل فرم |
تهیه ۲ پاورپوینت استفاده از ۵ فیلم آموزشی ۱ آزمونک در منزل برگزاری ۱ آزمون آنلاین در لرنیتو ارائه دانشآموزان در کلاس آنلاین |
ادبیات فارسی |
ساخت یک ویدئوی آموزشی استفاده از دو ویدئوی آموزشی تهیه ۵ فایل صوتی برای تدریس تهیه ۱۰ کاربرگ آموزشی برگزاری ۱ آزمون آنلاین در گوگل فرم |
تهیه ۵ کاربرگ آموزشی استفاده از چند فیلم آموزشی |
تهیه ۲ فایل صوتی تهیه ۲ کاربرگ آموزشی |
مطالعات اجتماعی |
۷ کاربرگ آموزشی استفاده از ۸ ویدئوی آموزشی تهیه ۲ ویدئوی آموزشی |
تهیه ۳ کاربرگ آموزشی استفاده از ۳ فیلم و ویدئوی آموزشی برگزاری ۲ آزمون آنلاین |
۴ کاربرگ آموزشی استفاده از ۵ فیلم برای آموزش تهیه ۳ پاورپوینت استفاده از ۲ اسلاید و فیلم آموزشی |
عربی |
۴ کاربرگ آموزشی و تمرینی استفاده از ۹ ویدئوی آموزشی تهیه ۲ پاورپوینت استفاده از ۵ فایل صوتی ارائه ۳ فعالیت اختیاری و امتیازی |
استفاده از ۱ ویدئوی آموزشی استفاده از پوستر آموزشی ۴ کاربرگ آموزشی ارائه ۱ فعالیت اختیاری |
تهیه ۴ کاربرگ آموزشی استفاده از ۲۰ کاربرگ آموزشی تهیه ۳ ویدئوی آموزشی تهیه ۱ پاورپوینت آموزشی ۲ آزمونک |
دینی |
۵ پاورپوینت آموزشی استفاده از ۳ ویدئوی آموزشی برنامهریزی برای ارائه دانشآموزان در کلاس ارائه انواع مختلف تکالیف به بچهها (تهیه پادکست، فیلم و کاربرگ تحقیق) |
۵ پاورپوینت آموزشی تهیه ۱ ویدئوی آموزشی ۲ فایل صوتی ارائه تکلیف برای دانشآموزان علاقهمند ۱ کاربرگ آموزشی |
تهیه ۴ فایل صوتی استفاده از یک فیلم برای آموزشی استفاده از یک کتاب و ارائه تکالیفی از این کتاب برای دانش آموزان |
۳. فعالیتهای آموزشی اختیاری
به جز فعالیتهای آموزشی الزامی مدرسه، فعالیتهایی در بعضی درسها به صورت غیراجباری در اختیار دانشآموزان قرار گرفت. از جمله این دروس، درسهای هنر و ورزش بود. با توجه به محدودیت در برگزاری کلاسهای هنری و تهیه وسایل مربوط به آنها، از ابتدای فروردین ماه، تصمیم گرفته شد که انجام فعالیتهای هنری به صورت غیر اجباری ادامه یابد. به این صورت که انواعی از رشتههای هنری که در شرایط غیرحضوری قابل ارائه باشند در اختیار دانشآموزان قرار بگیرند و دانشآموزان علاقهمند، مستقل از رشته هنری که در طول سال انتخاب کرده بودند، فعالیتها را پی بگیرند و نتیجه فعالیتهای آنها روی کانال مدرسه قرار بگیرد. عمده فعالیتهایی که در این دوره در اختیار دانشآموزان قرار گرفت در حوزه طراحی لباس، آشپزی و شیرینیپزی، گلدوزی و اوریگامی بوده است.
در مورد فعالیتهای ورزشی هم در اسفند ماه، فعالیتهای ورزشی پراکندهای به صورت بستههای آموزشی به دست بچهها میرسید. اما از هفته چهارم فروردین ماه، طرح برگزاری کلاس اختیاری ورزش در بستر اسکایروم و ارسال روزانه و منظم فعالیتهای ورزشی روی کانال مدرسه کلید خورد.
همچنین فعالیتهای اختیاری در بعضی دروس مانند ریاضی و شیزیک هم به شکل ارائه فعالیتها و کاربرگهایی در سطح عمیقتر از برنامه درسی رسمی و یا برگزاری کلاس حل مسئله توسط معلمین پیگیری شد. به عنوان مثال در کلاس ریاضی نهم ۲ فیلم آموزشی برای کلاس پیکارجو در اختیار دانشآموزان قرار گرفت و مجموعا ۸ کلاس ریاضی پیکارجو برگزار شد.
فعالیت اختیاری در درس نگارش نهم اما در ارتباط با دانشآموزان هشتم انجام گرفت. از کمی قبل از تعطیلی مدارس برنامهریزی برای پروژه دادگاه کتاب به عنوان پروژه راهبر درس نگارش پایه هشتم شروع شده بود. تعدادی از دانشآموزان پایه نهم قرار بود در این پروژه نقش پشتیبان برای بچههای هشتمی را داشته باشند. با تعطیلی مدرسه و برگزاری کلاسها به صورت مجازی، تلاش بر این بود که این پروژه به کار خود ادامه دهد. بنابراین هماهنگی برای برگزاری مجازی کارگاه نقد ادبی توسط خانم نفیسه مطلق انجام گرفت. به جز این، در راستای پیشبرد پروژه، هفتهای یک تا دو جلسه برای بچههای نهم که پشتیبان بچههای هشتم بودند و هفتهای یک تا دو جلسه بین بچههای نهم با تعداد از بچههای هشتم که پشتیبانشان بودند.
۴. فعالیتهای آموزشی در نوروز
از قبل از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، کار آمادهسازی بسته تکالیف نوروزی توسط معلمین در حال انجام بود. با تصویب ستاد مجتمع مفید در روزهای آخر اسفند مبنی بر تشکیل کلاسهای برخط در ایام نوروز، بسته تکالیف نوروزی را به صورت نهایی آماده کردیم و ضمنا برنامهریزی برای کلاسهای برخط در ایام نوروز را پیش بردیم. در نهایت با مشورت شورای سیاستگذاری مدرسه تصمیم بر آن شد که کلاسهای برخط مدرسه در روزهایی از دو هفته اول سال که تعطیل رسمی نیستند یعنی ۵، ۶، ۷، ۹، ۱۰ و ۱۱ فروردین برگزار شود.
برنامه کلاسهای نوروزی در جدول پایین آمده است.
۱۰ تا ۱۱ |
۱۱:۳۰ تا ۱۲:۳۰ |
۱۳ تا ۱۴ |
۱۰ تا ۱۱ |
۱۱:۳۰ تا ۱۲:۳۰ |
۱۳ تا ۱۴ |
۱۰ تا ۱۱ |
۱۱:۳۰ تا ۱۲:۳۰ |
۱۳ تا ۱۴ |
دینی ۷۰۲ |
دینی ۷۰۲ |
قرآن ۷۰۱ |
ریاضی ۸۱ |
ریاضی ۸۲ |
مطالعات ۹۱ |
مطالعات ۹۲ |
ریاضی حل مسئله |
|
مطالعات ۷۰۱ |
مطالعات ۷۰۲ |
قرآن ۷۰۲ |
مطالعات ۸۲ |
مطالعات ۸۱ |
ریاضی حل مسئله |
نگارش ۹۱ |
نگارش ۹۲ |
|
ریاضی ۷۱ |
ریاضی ۷۳ |
ریاضی ۷۲ |
فارسی ۸۱ |
فارسی ۸۲ |
ریاضی رفع اشکال |
عربی ۹۲ |
عربی ۹۱ |
|
شیزیک ۷۲ |
آزمون فارسی |
شیزیک ۷۱ |
ریاضی ۸۲ |
ریاضی ۸۱ |
زیست |
دینی ۹۱ |
دینی ۹۲ |
|
مطالعات ۷۰۲ |
مطالعات ۷۰۱ |
شیزیک ۷۳ |
زیست ۸۲ |
زیست ۸۱ |
شیزیک ۹۲ |
شیزیک ۹۱ |
||
زیست ۷۰۱ |
زیست ۷۰۲ |
آزمون عربی |
آزمون عربی |
دینی |
ریاضی حل مسئله |
ریاضی رفع اشکال |
۵. فعالیتهای فرهنگی –تربیتی
با تعطیل شدن مدارس، به جز نگرانی از فعالیتهای آموزشی، نگران شرایط روحی معلمها و دانشآموزان هم بودیم. از دست دادن یکی از مهمترین فرصتهای تعامل اجتماعی برای همه ما مشکلاتی به وجود آورده بود که تلاش کردیم با اجرای بعضی برنامههای فرهنگی و تربیتی بر این مشکلات غلبه کنیم.
در همان روزهای ابتدایی برگزاری کلاسها، برای داشتن فرصت گپ و گفت با بچهها و شنیدن نکات آنها در مورد شیوه جدید فعالیتهای آموزشی، جلساتی به طور جداگانه در هر پایه برگزار کردیم. در این جلسات، هم فرصتی برای احوالپرسی فراهم شد و هم توانستیم با شنیدن نکات بچهها و مسائلی که دارند آنها را راهنمایی کنیم و ضمنا فرآیندهای آموزشی را بهبود ببخشیم.
جلسه بعدی که به طور عمومی در هر پایه برگزار شد، برنامه عید دیدنی بود. در این برنامه که برای هر پایه به طور جداگانه و با حضور معلمین پایهها برگزار شد، بچهها و معلمین با روشن کردن دوربینها همدیگر را دیدند و پیشاپیش عید را به هم تبریک گفتند.
برنامه فرهنگی مهمی که در این مدت تلاش کردیم که به صورت مجازی برگزار کنیم برنامه میلاد امام زمان (عج) بود. برای اجرای این برنامه که با هدایت گروه دینی انجام شد، به خصوص دانشآموزان هفتم و نهم با تولید محتواهایی در قالب نوشتن متن و تولید پادکستهای کوتاه، برای ابراز ارادت به امام عصر همراهی کردند. این برنامه و شروع فعالیتهای دانشآموزان برای جشن نیمه شعبان، فرصتی شد تا جمعی شکل بگیرد و بچهها تلاش کنند که برنامههای فرهنگی را تا ماه مبارک رمضان هم ادامه دهند.
۶. ارزشیابی
از ابتدای شروع آموزشی مجازی، تقریبا به صورت همزمان، مسئله ارزشیابی مجازی هم مد نظر معلمان بود. در نیمه ابتدایی اسفند، همچنان ارزشیابی معلمان از فعالیتهای دانشآموزان، بیشتر از جنس بررسی و تصحیح کاربرگهای دانشآموزان و یا برگزاری امتحانهایی به صورت کاغذی در منزل بود. اما به مرور، استفاده از روشهای ارزشیابی مجازی هم در مورد دروس مختلف رواج پیدا کرد. دو بستری که در این مدت بیشتر برای ارزشیابی از آنها استفاده کردیم سامانه لرنیتو و استفاده از فرمساز سایت googleبود. نقاط قوت و ضعف این دو سامانه به این شرح به نظر میرسد:
۱. استفاده از سامانه لرنیتو به نسبت گوگل فرم سختیها و پیچیدگیهایی همراه دارد. اولین بار ثبت نام دانشآموزان در سایت و حتی بارهای بعدی استفاده از آن، نیازمند پشتیبانی از طرف مدرسه است.
۲. یک مزیت سامانه لرنیتو این است که در صورت نیاز به سوالات چهار گزینهای، معلم میتواند از بانک سوالات موجود استفاده کند و آزمون خود را به سرعت طراحی کند. ضمنا امتحان به راحتی توسط سایت تصحیح شده و نتیجه هر دانشآموز به خودش و معلم گزارش داده میشود.
۳. در گوگل فرم هم امکان تصحیح خودکار سوالات وجود دارد. اما این در صورتی است که از سوالات چند گزینهای یا حداکثر با پاسخهای یک کلمهای استفاده شود. در غیر این صورت تصحیح خودکار خطاهای زیادی دارد.
۴. استفاده از گوگل فرم بسیار ساده است. تقریبا همه دانشآموزان میتوانند بدون مشکل خاصی هم با رایانه و هم با گوشی تلفن همراه در امتحانهای طراحی شده در گوگل فرم استفاده کنند.
با نزدیک شدن به پایان سال، دغدغه ارزشیابی جدیتر هم میشود. سوالی که در تمام این مدت تا حدی برای معلمان وجود داشته است، میزان صحت آزمونهای آنلاین بوده است که در مورد آزمونهای پایان سال، این سوال جدیتر هم میشود.
در این مدت در مجموع ۱۷ آزمون در گوگل فرم و ۴ آزمون در لرنیتو برگزار شده است.
۷. بستر ارتباط مجازی مدرسه با دانش آموزان
تا پیش از تعطیلات سراسری مدارس و در زمانهای تعطیلی مقطعی مدارس در مواقع آلودگی هوا و غیره، کانالهای مدرسه روی پیامرسانهای تلگرام و بله، بستر ارتباط مجازی معلمان با دانشآموزان بود. اما با شروع این تعطیلات گسترده بر آن شدیم که برای جلوگیری از شلوغی بیش از حد کانال مدرسه –که احتمال گم شدن مطالب را زیاد میکرد –بسترهای دیگری برای ارتباط معلمان با دانشآموزان پیدا کنیم. ضمن اینکه در این مقطع، به جز نیاز به بستری برای ارسال مواد آموزشی از طرف معلمان برای دانشآموزان، نیازمند مسیری برای ارسال تکالیف دانشآموزان به معلمان داشتیم. در این وضعیت، پیامرسان واتساپ به یک دلیل مهم انتخاب شد. آن هم اینکه در دسترس همه خانوادهها و معلمین بود و نگرانی از بابت جاماندن هیچ کدام از بچهها نداشتیم. بنابراین در همان هفته اول اسفند، تعدادی گروه برای اطلاعرسانیهای عمومی و همچنین برای درسهای خاص، روی واتساپ ساخته شد و همه دانشآموزان عضو این گروهها شدند. برای ارسال تکالیف هم در مواردی دانشآموزان تکالیف را شخصا به معلمین ارسال میکردند و در مواردی هم این کار از طریق نمایندههای کلاسها انجام میشد.
به مرور بازخوردهایی از اولیا و معلمین گرفتیم که استفاده از بستر واتساپ برای آنها مشکلاتی به همراه داشته است. برخی خانوادهها که مایل نبودند برای فرزند خود سیمکارت جداگانه تهیه کنند، یا مجبور به این کار شده بودند و یا مجبور بودند استفاده مشترک از تلفن همراهشان را بپذیرند. به هر حال برای ما هم واضح بود که به طور کلی واتساپ بستر مناسبی برای این ارتباط نیست. در انتهای اسفند در جلساتی که با اولیای هر سه پایه داشتیم، به آنها اطلاع دادیم که از بعد از تعطیلات نوروز بستر دیگری برای ارتباط مجازی با دانشآموزان انتخاب خواهیم کرد.
در جستوجو برای یک سامانه جامع مدیریت یادگیری، به این نتیجه رسیدیم که انتخاب نهایی یک سامانه مناسب را تا مدتی به تعویق بیندازیم تا بتوانیم انتخاب بهتری داشته باشیم. اما با توجه به قراری که با معلمین و اولیا گذاشته بودیم، در نهایت سامانه دایاموز را برای این ارتباط مجازی تا پایان سال انتخاب کردیم. در اولین هفته آموزشی بعد از تعطیلات نوروز، با برگزاری جلسات آموزشی جداگانه برای هر پایه و همچنین جلسه آموزشی برای معلمین، تلاش کردیم تا استفاده از این سامانه را تسهیل کنیم.
۸. ارتباط با اولیا
از ابتدای اسفند ماه، ارتباط کادر مدرسه، به خصوص مسئولین پایه با دانشآموزان و اولیای آنها برقرار بود. اما به جهت ادامه ارتباط و داشتن فضایی برای بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل مدرسه، دو جلسه گپ و گفت با اولیای هر پایه (مجموعا ۶ جلسه پاتوق) یک نوبت در انتهای اسفند ماه و یک نوبت در انتهای فروردین ماه برگزار کردیم. در این جلسات، بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل آموزش مجازی و کلاسهای برخط انجام شد. البته قبل از این جلسات، گفتوگوهای مکرری با تعدادی از والدین انجام شده بود، اما این جلسات عمومی کمک کرد که بتوانیم نکات لازم را به طور عمومی به اولیا اطلاع دهیم و از پیشنهادات و مسائل اولیا هم مطلع شویم.
ضمنا در اواخر فروردین ماه، جلسه غیرحضوری انجمن اولیا و مربیان با تاکید روی مسائل آموزش مجازی و آموزش ترکیبی برگزار شد.
۹. هدایت تحصیلی
پیش از تعطیلی مدارس قرار بود که کارگاه آموزشی چشمانداز مربوط در موضوع هدایت تحصیلی در روز ۴ اسفند برگزار شد. بعد از تعطیلی، تصمیم گرفتیم که برگزاری این کارگاه را به شکل مجازی ادامه بدهیم. روند برگزاری برنامههای هدایت تحصیلی به این شکل بود.
- ابتدا دو فیلم آموزشی برای توضیح نکات مربوط به هدایت تحصیلی توسط مسئول پایه نهم آماده شد.
- ضمنا یک پرسشنامه مربوط به علائق و توانمندیهای بچهها از منظر اولیا تهیه شد. این پرسشنامه به صورت آنلاین در اختیار اولیا قرار گرفت.
- بعد از تکمیل پرسشنامه فوق و با کنار هم گذاشتن تمام اطلاعاتی که از ابتدای سال جمعآوری شده بود، کارنمای تحصیلی هر دانشآموز آماده شد و در اختیار اولیا قرار گرفت.
- بعد از مشاهده این فیلمها توسط اولیا، دو جلسه عمومی برای پرسش و پاسخ برگزار شد. در این جلسات، هم سوالات اولیا درباره نکات مطرح شده در فیلمها و هم به طور کلی نکات مربوط به هدایت تحصیلی مطرح شد.
- بعد از جلسات عمومی، حدود ۱۱ جلسه خصوصی با دانشآموزان و اولیا جهت مشاوره و راهنمایی برگزار شد.