گزارش مدیریتی روند فعالیت های مدرسه در روزهای کرونایی

به نام خدا

در زمانه شگفت‌انگیزی به سر می بریم. منظورم روزهاییست که ناچار به برگزیدن دوری و تعامل کمتر با یکدیگر در فعالیت‌هایمان هستیم و این امر تاثیر بسزایی در زندگی ما و شکل بودنمان داشته است. از دوری اجباری از عزیزان و نزدیکان حتی پدرو مادر گرفته تا اجتناب از حاضر شدن در محل کار. شاید تا دوماه قبل، تصور این روزها را تنها در ساخته‌های‌هالیوودی می توانستیم داشته باشیم، ولی وقوع رویداد کووید 19 ما و همه بشریت را روبروی این حقیقت قرار داد که می باید جور دیگری نگریست و طور دیگری زیست.

تحلیل‌های صاحبنظران در حوزه‌های گوناگون بیانگر این امر هستند که در شرایط استیلای کرونا، بشر ناچار به اتحاذ تصمیمات مهم و کلیدی در رابطه با نهادهای مختلف اجتماعی بوده و این تصمیمات و اجرای آن در این دوران می تواند برگشت‌ناپذیر باشد. به عبارتی در دوران پساکرونایی برگشت به شرایط پیش از کرونا بسیار دور از ذهن است.

در این راستا ضرورت دارد نهادهای مختلف همه جوامع با تغییر نگرش و بینش خویش نسبت به ادامه مسیر فعالیت‌های خود اهتمام لازم را ورزیده و با تأمل و کنکاش و دقت انتخاب‌های درست و صوابی داشته باشند.

در همین ارتباط نهاد آموزش و پرورش و به ویژه مدرسه، به عنوان ساختاری فرهنگی و تاثیرگذار وهویت‌بخش نقش خطیری در دوران پساکرونایی دارد. با توجه به این نکته اساسی و بنیادی که یکی ازکارکردهای مدرسه در کنار ایجاد بستر مناسب برای جامعه پذیری دانش آموزان، آماده سازی ایشان و توانمند نمودن آنها برای زیست فعال و اثرگذار و کنشگرانه در آینده می باشد، لذا انفعال و انزوای نهاد آموزش وپرورش و به صورت خاص مدرسه، به هیچ روی پذیرفتنی و جایز نیست.

دبیرستان متوسطه اول مفید قلهک از نخستین روز اعلان رسمی ورود ویروس کووید 19 به کشورمان و شیوع آن در برخی از شهرها، با اتکا به تجربه یک ساله خود در زمینه آموزش مجازی، ضمن آنکه همیشه خود را تابع و مجری کامل مصوبات و آیین‌نامه‌های آموزش و پرورش دانسته و می‌داند و انشااله خواهد دانست، در این مقطع نیز سعی در به اشتراک قراردادن تجربیات زیسته خویش به این نهاد بالادستی داشت.

این تجربیات در روزهای آلودگی هوای تهران و لغزندگی معابر، ناشی از بارش برف که تعطیلات نسبتا طولانی‌تری نسبت به سال‌های گذشته به بدنه نحیف آموزش کشور وارد نموده بود، منجربه این شد که درشرایط غیرقابل پیش‌بینی مذکور بتوانیم در فضای مجازی، آموزش‌ها را دنبال نموده و تا حدودی از آثار منفی دوری از مدرسه فرزندانمان بکاهیم. اما به هیچ عنوان پیش‌بینی تعطیلات طولانی چندماهه و فعالیت در این بستر و با تنوع همه دروس را نداشتیم، ضمن اینکه برای این منظور طراحی آموزش دبیران و دانش‌آموزان به شکل جامع باید در دستور کار قرار می‌گرفت که با توجه به رعایت آئین نامه‌های ستاد پیشگیری ازشیوع کرونا، امکان برگزاری نشست‌های عمومی نیز میسر نبود و ناچار به برگزاری این آموزش‌ها از طریق فضای مجازی شدیم.

در ابتدا پیش‌بینی توفیق اینچنینی را نداشتیم ولی هرچه پیش رفتیم شاهد نوع دیگری از تعامل ذینفعان با یکدیگر بودیم. در دبیران میل به یادگیرندگی و آشنایی با ابزارهای این نوع آموزش، رشد خوبی دارد و شاهد حضور کامل ایشان درفرآیند یادگیری و یاددهی درفضای مجازی و تحت وب هستیم. همچنین اجرای کلاس‌های فعال و داشتن طرح درس‌های متناسب ودانش‌آموز محور از دیگر برنامه‌ها و توجهات ویژه دبیرستان بوده که حتی در دروس علوم انسانی نظیر تفکر و سبک زندگی، فلسفه، مطالعات اجتماعی وادبیات ابتکارهای قابل تحسین و شگفت‌انگیزی را شاهد هستیم.

همچنین در دروسی که جنبه‌های اعتقادی و دینی را دنبال می‌کنند، ضمن توجه به تدریس فعال، پرداختن به موقعیت‌ها ومناسبت‌های مذهبی نیز درفضای مجازی مورد توجه واقع شد و به اجرا درآمد.

در دروس ریاضی و علوم تاحد زیادی توجه به یادگیری معکوس مورد نظر واقع شد و بستر مجازی جسارت ورود به این حوزه را در مدرسه و دبیران ایجاد نمود.

در عنوان درسی ورزش و تربیت بدنی نیز فضای مجازی امکانات خود را درخدمت آموزش مدرسه قرارداد و با ارائه کلیپ و فیلم وگیف‌های تخصصی سعی درحفظ تناسب اندام و سلامتی روح و نشاط دانش‌آموزان و خانواده ایشان داشتیم.

در حوزه هنر نیز که با کمی تأخیر وارد ارائه آموزش این عنوان درسی از طریق فضای مجازی شدیم، یکی از محورها برگزاری همایش‌ها و مسابقات هنری و فرهنگی در کنار برگزاری کلاس‌های آن بودکه از سوی مدرسه و دبیران مربوطه پیگیری می‌شود.

آموزش‌های زبان خارجه و عربی دراین بستر به خوبی به اجرا درآمد و در برخی تجربیات جدید، شاهد موفقیت‌آمیز بودن و نشاط‌انگیز بودن این آموزش‌ها بودیم به نحوی که این تجربیات و دانش کسب شده قابلیت تسری به کلاس‌های حضوری را نیز می‌تواند داشته باشد.

از پیامدهای مثبت دیگر و قابل اشاره دراین شکل آموزش می‌توانم به نظارت آسان‌تر بر کلاس‌های درسی اشاره نمایم که در این خصوص حضور راهبرآموزشی و مسئولین پایه و همچنین مسئول مقطع مجتمع و مدیر را تسهیل نموده و در بسیاری مواقع منجر به ایجاد گفتگوهای سازنده در جهت بهبود کیفیت آموزش شده است.

نگاه به ارزشیابی در این شکل از آموزش نیز مورد توجه قرار گرفت و با بهره گیری از ابزارهای در دسترس و قابل اطمینان ارائه تکالیف و دریافت آن‌ها و برگزاری آزمون از دروس مختلف به انجام رسیده است. در این راستا و تا ساعت تنظیم این گزارش (27فروردین) بالغ بر600 ساعت کلاس و به شکل مشخص 8000نفرساعت کلاس درسی تشکیل شده است.به شکل روزانه بین 30 تا 40 ساعت کلاس دایر داریم و تا این تاریخ و این ساعت، 21ساعت کلاس مشاوره برای دانش آموزان تشکیل شده است.

شرایط کرونایی مانع تعطیلی نشست‌های سیاست‌گذاری مدارس نشد بلکه با تسهیل برگزاری بر تعداد آن افزود و با تشکیل حدود 30 ساعت نشست هفتگی و فوق‌العاده سعی در هماهنگی‌های لازم برای پیشبرد اهداف مدرسه داشتیم. فضای مجازی در خدمت برگزاری نشست‌های انجمن نیز واقع شد و حدود 4 ساعت نشست جمعی و انفرادی در این زمینه تشکیل شد. برای تعطیل نشدن دانش افزایی اولیا و معلمان از فضای مجازی بهره گرفتیم و با تشکیل 15 ساعت کلاس مانع از این اتفاق مهم در دوران کرونایی شدیم.

در این روزها حدود 60 ساعت فیلم آموزشی تولید شد و ساعاتی از این تولیدات برای استفاده دوباره دانش‌آموزان مدرسه مفید و عموم دانش‌آموزان در سایت آپارات بارگزاری شد. جهت انجام ارزشیابی بستر فضای مجازی توانسته با برگزاری حدود 40 جلسه آزمون به یاری مدرسه در امر ارزشیابی بیاید.

البته در کنار مزایای برشمرده شده و مذکور، نقاط ضعف زیادی هم وجود داشت و در فرآیندهایی که ذکر آن رفت اختلالاتی را ایجاد نمود که مهمترین آنها را می توانم درادامه به این شرح یادآورشوم:

  • ساختار ضعیف IT وبسترهای توسعه نیافته آن متناسب با روزهای بحرانی مثل این ایام و به شکل خاص اینترنت ضعیف با سرعت پایین و اختلالات متعدد آن.

  • ازدیگرموارد نقد، فقدان آگاهی ودانش کاربرد ابزارهای این حوزه می باشد که علی رغم تلاش‌ها با حد مطلوب فاصله داریم.

  • نا آشنایی برخی ذینفعان که آموزش را از طریق فضای مجازی به رسمیت نشمرده و حتی زحمت عزیزان دست اندرکار در این حوزه را نیز کم‌ارزش و فاقد اهمیت دانسته و حمایت‌های لازم را نداشتند.

مواردی را که ذکر آنها رفت گوشه ای ازاتفاقات و فرآیندهای طی شده دراین ماه‌های اخیر بود .

ولی آیا تضمینی برای تکرار نشدن این روزهای کرونایی وجود دارد؟

اندیشمندان تضمینی برای عدم تکرار قائل نبوده بلکه هشدارهای لازم را جهت آمادگی بشر برای مواجهه‌هایی دیگر داده‌اند.

شوربختانه آثار منفی حضور ویروس کووید19 تلخ و جبران ناپذیر بوده ولی دردل این سختی‌ها و آثار منفی، روشنگری‌هایی نیز در عرصه‌های مختلف به ویژه درآموزش جهت مواجهه با شرایط مشابه احتمالی در آینده و در سطح جهانی رخ نموده که امیدواری‌های زیادی را برای نوع بشردر این روزها ایجاد نموده است.

با توجه به ضرورت ایجاد بینش جدید درعرصه آموزش و نظام یادگیری، دنبال نمودن مسیری که ضامن بهره‌مندی فرزندانمان از شیوه‌های نوین وکاربردی باشد را در دست اقدام داریم تا بتوانیم سازمان خویش را در مواجهه‌های احتمالی پیش رو توانمند نموده و در جهت افزایش توانایی و قابلیت‌های دانش آموزان برای روبروشدن با تغییرات اجتناب ناپذیر آینده آماده نماییم. آموزش مجازی با ایجاد روحیه خودیادگیرندگی و استفاده ازامکانات خویش، قدم بزرگی را در توجه جدی نظام‌های آموزشی به مهارت‌آموزی درمدارس ایجاد نموده به نحوی که در آینده شاهد حضور فرزندانمان درمدارس تنها برای کسب نمره در آزمون‌ها نباشیم و مدارس بتوانند در کنار آموزش‌های دروس تخصص، مهارت‌های زندگی و آموزش‌های آن را نیز به انجام رسانند. استفاده از سامانه‌های مدیریت یادگیری با دسترسی‌ها و امکانات مطلوبی که در اختیار دبیران و دانش آموزان و والدین قرار می دهد می تواند فرزندانمان را درآموزش‌های خود توانمند نموده و یادگیرندگی مادام العمر را که از اهداف والای مجتمع آموزشی مفید است محقق سازد. امیدواریم با نگاه به آینده و عبرت ازحوادث گذشته وپرهیز از انفعال واقدام کنشگرانه و به یاری پروردگارمتعال، زمینه ساز تربیت نسلی توانمند، انتخابگر، مسئولیت پذیر وآگاه باشیم.

کانال رسمی اطلاع رسانی دبیرستان مفید قلهک در تلگرام   :   https://t.me/mofid_qolhak

کانال رسمی اطلاع رسانی دبیرستان مفید قلهک در بله  :  https://ble.ir/mofid_qolhak

کانال رسمی اطلاع رسانی دبیرستان مفید قلهک در اینستاگرام :  https://www.instagram.com/mofidqolhak/?hl=en

شماره تماس تلفن همراه : 09104305987

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *