باسمه تعالي

دانش‌افزايي دبيرستان مفيد از تابستان 1394 بصورت منسجم و سازماني شكل گرفت. از زمانیکه كه سياست حذف معلم راهنما اجرا شد و همه دبیران در جايگاه مشاور قرار گرفتند، آموزش‌هاي جدي‌تر و هدفمندتر در دستور كار دبيرستان مفيد قيطريه قرار گرفت و در عمل واحد دانش افزايي شکل گرفت.

در مجموعه دبیرستان با چهار گروه از افراد مواجه هستيم.

1-دانش‌آموزان

3- همكاران(كارمندان دبيرستان)

2- اولياي دانش‌آموزان

4- دبیران دبيرستان

 

بر مبناي اين دسته‌بندي در چهار گرايش به دانش‌افزايي پرداختيم.

بخش اول: دانش‌آموزان

دو برنامه جدي در اين قسمت تعریف شده است:

فعالیت اول:

طرح مشاغل،كه دانش‌آموزان جديدالورود در تابستان نهم به دهم موظف بودند به مدت يك هفته كاري در يك حرفه يا شغل مورد علاقه مشغول به كار شوند. تلاش می‌کردیم حتما یکبار توسط دبیران بازدید هم انجام شود. گاهي اوقات به علت استقبال دانش آموزان و اوليا، زمان طولاني تري را براي طرح مشاغل در نظر مي گرفتند و بعضی از آنها به درآمدزایی های قابل توجه می پرداختند.

فعالیت دوم:

كلاس مشاوره، در اين كلاس، طرح درس هدفمندي تبيين شد و هر سال در حد توانايي اجرا مي‌شود. براي دهم ها چندين جلسه را به گزارش طرح مشاغل توسط خود دانش‌آموزان مي پردازيم و نقد و بررسی هم توسط دانش آموزان دیگر انجام میشود. در ادامه موضوعات مختلفي از جمله برنامه‌ريزي درسي، مسائل اخلاقي، اجراييات دبيرستان، توجيه‌هاي قبل از اردوها، مقدمه‌سازي هفته‌شهدا و آشنايي دانش‌آموزان با رشته‌ها و افراد موفق و كارآفرين بود. در اين قسمت از فارغ التحصيلان،اوليا و افراد با تجربه دعوت مي‌شود تا در اين كلاس حاضر و براي دانش آموزان انتقال تجربه كنند.ریز موضوعاتی که معمولا به آنها می پردازیم به شرح زیر است:

نگرش اقتصادی و آینده شغلی

روش های مطالعه و مدیریت زمان و تکنیک های آزمون دادن

آشنایی با مشاغل دریایی

آشنایی با مشاغل هوایی

چشم انداز سال سوم و امتحانات نهایی(نظام قبلی)

مدیریت و کنترل خشم

آشنایی با ضرایب دروس در کنکور و ایجاد انگیزه برای امتحانات نهایی

آشنایی با مواد مخدر

آشنایی با سازمان انتقال خون

آشنایی با بانکداری و شغل های مرتبط با آن

نماز

آشنایی با وکالت و رشته حقوق

آشنایی با NLP

آشنایی مقدماتی با بورس

بررسی علمی مدیریت ترافیک شهر تهران

برنامه ریزی درسی و مدیریت زمان

مخابرات و سیستم های شبکه های مخابراتی

آشنایی با صدا و سیما از منظر مسائل فنی

بلوغ و تربیت جنسی

اخلاق حرفه ای

اجراییات آغاز سال و کمیته ها

کلاس کارافرینی

آبها و سفره های زیر زمینی و سرنوشت آب در تهران و ایران

خواب و مسائل مرتبط با آن بویژه در برنامه ریزی درسی

طرح مشاغل

استرس و اضطراب

پروژه عکاسی

پرسش و پاسخ نسبت به مسائل جاری دبیرستان

هفته شهدا

کارگاه علل کم انگیزگی علمی دانش آموزان مدرسه مفید

انگیزه سازی

آب و فاضلاب

نماز و اهمیت آن در نوجوانی

برنامه ریزی درسی عید نوروز

طرح چکاد

معرفی المپیاد رسانه

جهادی

نقد و تحلیل اردوی بعد از عید

حقوق والدین

حق الناس

اوسينت

خطبه پیامبر در آغاز ماه مبارک رمضان

تحليل بازار و دريافت اطلاعات

انگيزه سازي و توضيح درباره اهداف زندگي

 

 

بخش دوم: اولياي دانش‌آموزان

مديريت اين جلسات همواره به عهده معلمين راهنما بوده است. اما در رويكرد جديد مسوولیت این برنامه مهم بر دوش مسوول دانش‌افزايي قرار گرفت. با توجه به پايه فرزندان و موقعيت زماني سال‌تحصيلي از سخنرانان مختلف با موضوعات متفاوت بهره‌مند مي‌شديم. طبيعتا در تعداد محدودي از اين جلسات مسوولين‌اجرايي دبيرستان هم به انتقال مطالب اجرايي دبيرستان مي پرداختند.

موضوعات دقيق اجرا شده براي اولياي دهم و يازدهم به شرح زير است:

تبیین سیاستهای مدرسه زندگی-آشنایی با دبیران پایه

سازوکارهای تبدیل نوجوانی به فرصت رشد و بالندگی بلند مدت

فضای مجازی

تربیت هوشمندانه و علمی بلوغ و رفتار جنسی

هویت نوجوان

بهره گیری از حوزه دیجیتال:سودمندی ها و تهدیدها

روش های فرزندپروری مؤثر

نقش والدین در دورخیز درسی پیش روی فرزندان

رفتارهای پرخاشجویانه و کنترل آن

نگرش اولیا به مسیر شغلی دانش آموزان/ارائه دوره کارافرینی

گزارش ترم اول و توزیع کارنامه

کنترل بیرونی،آفت درخت محبت و دوستی با فرزندان

ساز و کارهای بسط و تقویت انگیزش پیشرفت

جهادی و پیش دانشگاهی

تربیت تشویق محور و اعتماد افزا

جهادی و پایگاه تابستانی

ارائه برنامه پیش دانشگاهی و اردوی جهادی و تابستان

تفکر انتقادی در پیام های رسانه ای،ضرورت و روش ها

ارتباط مؤثر با نوجوان

سبک های فرزندپروری،آسیب ها و فرصت ها

آشنایی با مقدمات و قوانین مدرسه

اردوی جهادی/مقدمات پیش دانشگاهی

سواد رسانه ای با محوریت تربیت و رژیم مصرف

سیاست های آموزشی اجرایی تربیتی دبیرستان

ارتباط مؤثر مبنای تغییر رفتار

برنامه ریزی تربیتی بر مبنای ابعاد وجودی انسان

 

بخش سوم: همكاران(كارمندان)

در مجموع تعداد جلسات كمتري براي اين دسته از مخاطبين در نظر گرفته شد. اما جلساتي مبتني بر موضوعات كمك‌هاي اوليه، بورس،اقتصاد و آموزش نیروهای خدماتی، که با استقبال عزیزان مواجه شد اجرا شد.

بخش چهارم: دبیران دبيرستان

لازم بود معلمين را از نظر علمي در چند جبهه تجهيز كنيم. از جمله مشاوره، كلاس‌داري، طرح درس، ارزشيابي، تئوري انتخاب،تکنولوژی آموزشی،….

از نظر زمان بندي تقريبا ماهي يكبار در سال تحصيلي و هر هفته در تابستان اين جلسات برگزار مي شود.گاهي اوقات نیز جلسات بصورت كارگاهي توسط خود معلمين اجرا ميشود كه از قبل موضوع یا کتاب آن مشخص و  برنامه ريزي می شود.موضوعات دقیق اجرا شده در جلسات دانش افزایی معلمین به شرح زیر است:

مشاوره چیست؟

هوش های چندگانه

هوش هیجانی

ارزشیابی

تکنیک های مشاوره درسی

طراحی معکوس

سیاست های راهبردی مجتمع

از طراحی آموزشی تا درس پژوهی

کلاس اثر بخش و پربازده پیشگیری از کج کارکردی رفتاری دانش آموزان

آموزش در پارادایم سنت و مدرنیته

بررسی آموزش در کشور فنلاند

مبانی،اصول و تکنیک های مشاوره خانواده

ظرفیتهای بوفه برای تدوین طرح درس منطبق برLP

تئوری انتخاب

بازدید از پژوهشکده نانو پردیس

آشنایی با قالب های ذهنی

تربیت جنسی

گزارش همکاران سفر کرده به مالزی از بازدیدهای آموزشی انجام شده

بررسی آموزش و پرورش ژاپن

کارگاه نگارش و ویرایش

آشنایی با رسالت های آموزشی یونسکو

تیپ شناسی شخصیت در کلاس درس

ارتقای سطح کلاس درس

ارزشیابی علمی

طراحی تدریس و بررسی طرح درس معلمین

آشنایی با راهبردهای شناختی و فراشناختی در فرایند آموزشی

ذهن،آموزش،یادگیری

نقد و بررسی سیاست های دانش افزایی

کلاسداری و مدیریت کلاس

نگرش فلسفی دانش آموزان با رویکرد طرح درس

شرکت در سمینار طرح درس راهنمایی

سبک های یادگیری

آموزش تعاملي

دستاوردهای تیمز در طراحی و ارزشیابی و بازخورد

مدرسه کیفی

آموزش چگونگی هدایت تحصیلی دانش آموزان توسط معلمین

سیمای فارغ التحصیلان مفید(نقدی بر ال پی ها)

انگیزش در کلاس درس و زندگی

بحث درباره روال مدرسه و دانش افزایی و قواعد دبیرستان در سال بعد

بررسی کتاب ارزشیابی و بازخورد

خواب

رویکردهای مشاوره کوتاه مدت

استرس

ارائه نرم افزار لرنیتو

نكات مربوط به راهبر آموزشي سال جديد

جلسه تغذيه

تبیین و تشریح ویژگی های یادگیرنده(در راستای شفاف سازی های رصد دانش آموزان)

کاربرد رویکرد مشاوره کوتاه مدت راه حل محور برای دانش آموزان در محیط کلاس و مدرسه

 

 

طبیعی است که در مدرسه زندگی اطلاعات دادن به دانش آموزان و اولیای آنها بسیار اهمیت دارد چرا که خود مدیریتی و خود کنترلی از سیاستهای این نوع تربیت است.از طرف دیگر به روز نگه داشتن دبیران در زمینه های علمی،تربیتی بسیار ارزشمند است.لذا امیدواریم این بخش بسیار حیاتی در تمامی دوران ها بتواند رسالت خود را به خوبی انجام دهد.

لازم به ذكر است كه در دوران كرونا انواع جلسات دانش افزايي بصورت مجازي برقرار شده و در حال برگزاری است.