دکتر دانش: ایجاد خودآگاهی در معلمین و نقش آفرین بودن آنها بسیار مهم است

دکتر فخرالدین دانش آشتیانی مشکل اصلی جامه را نوع بینش و نگرش به آموزش و پرورش دانست و گفت: ایجاد خودآگاهی در معلمین و نقش آفرین بودن آنها بسیار مهم است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش در پنجمین نشست انجمن بهره‌وری ایران در کلاب هاوس با موضوع گفتگویی درباره کارایی و اثربخشی آموزش و پرورش، افزود: معلم در یک ساختاری تربیت شده‌ که نقاد بودن را یاد نگرفته است و از او انتظار داریم دانش آموزان نقاد تربیت کند که امکان پذیر نیست.

ریاست مجتمع آموزشی مفید همچنین بر ایجاد تحول در محتوای برنامه‌های درسی مدارس تاکید کرد و گفت: هنوز برنامه درسی ما به جای آگاهی محوری بر مبنای دانش محوری است و ارزش آفرینی به همین دلیل کم اتفاق می افتد.

وی در ادامه در خصوص انتقادهای غیرمنطقی از آموزش و پرورش و سفید و سیاه دیدن عملکرد فعالان این حوزه گفت: علیرغم وجود مشکلات، با تلاش خالصانه بسیاری از فرهنگیان، کارهای خوبی در این حوزه انجام شده و باید مورد توجه و تقدیر قرار گیرد و نخبگان و روشنفکران نباید در بیان مشکلات زیاده روی کرده و خودزنی کنند.

دکتر دانش ضمن تاکید بر اینکه تمام قصور متوجه وزارت آموزش و پرورش نیست، گفت: مشکلات حوزه آموزش باید در کنار دیگر بخش‌های جامعه و در قالب یک مجموعه و روال کلی و کلان مورد بررسی قرار گیرد.

وی در خصوص مهاجرت دانش آموزان نخبه به عنوان یکی از مشکلات حوزه آموزش گفت: وقتی دانش آموزان المپیادی آینده‌ای برای خود در کشور نمی بینند تصمیم به مهاجرت می گیرند. در حالی که در مقاطعی با توجه به اقداماتی که در کشور انجام شده میزان مهاجرت تحصیلی کاهش پیدا کرده و باید تحقیق کنیم که چه دلایلی باعث این کاهش مهاجرت و امیدواری بیشتر برای جوانان شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *