درباره پیش دبستان و دبستان مفید

مجتمع مفید انتخاب اول خانواده ها و دانش آموزان کوشای مذهبی به عنوان مدرسه زندگی

من عمل صالحاً من ذَكَرٍ اَو اُنثَي و هو مؤمنٌ فَلَنُحيينَّه حيوهً طيبه و لنجزِينَّهم اَجرَهم بِأحسِن ما كانوا يعملون

هر كس، مرد يا زن، عمل صالح انجام دهد و مؤمن باشد قطعا او را با زندگی پاکیزه ای، حیات (حقیقی) بخشیم و مسلما به آنان بهتر از آن چه انجام         می دادند، پاداش خواهیم داد.                                                                                                                         قرآن کریم، نحل 97

حيات طيبه(زندگی پاک) وضع مطلوب زندگي بشر در همه ي ابعاد و مراتب، براساس مباني و ارزش هاي الهي براساس نظام معیار مکتب اهل بیت است كه تحقق آن باعث دست يابي به غايت زندگي يعني قرب الهي خواهد شد. بر این اساس مدرسه شرایط را برای آگاهی، علاقمندی و عمل آزادانه و آگاهانه دانش آموزان به نظام معیار فراهم می‌کند.

امروزه به واسطه­ی «جهانی شدن»، سرنوشت تمامی افراد، سازمان­ها و حکومت­ها بیش از پیش به یکدیگر گره خورده و تأثیرات این فرایند بر تمامی حوزه­های فعالیت بشری، غیرقابل ­انکار گردیده است. به دنبال طرح مفهوم «شهروندی جهانی» انتظارات جدیدی از آموزش و پرورش به عنوان عامل معنابخش به زندگی افراد و وسیله ای برای پرورش شخصیت انسان و رفع نیازهای اجتماعی، شکل گرفته است.

اخیراً در بسیاری کشورها اهداف برنامه درسی در مدارس را به شکلی تدوین کرده‌اند که فرد و دانش‌آموز برای آینده خود و زندگی کردن در اجتماع آماده گردد. در مجتمع آموزشی مفید، مفهوم”مدرسه زندگی” ضمن بهره‌گیری از تجربه های بین المللی با معنایی متناسب با  مفاهیم فرهنگی و بومی کشورمان مطرح می گردد.

از آنجا که داشتن زندگی موفق، نیازمند مهارت ها و شایستگی‌هایی است که بایستی فرد از دوران کودکی تا نوجوانی و جوانی متناسب با سن خود کسب نماید، فراهم نمودن محیط و بستری مناسب جهت کسب این شایستگی‌ها در مدرسه و در خانواده ضروری است. این امر نمی تواند منفک از برنامه اصلی و به صورت برنامه هایی تکمیلی در مدارس تدوین گردد بلکه لازم است این شایستگی‌ها در متن برنامه درسی مدارس گنجانده شود.

تحقق این شایستگی‌ها، ضرورت بازنگری در برنامه درسی مدرسه را به وجود می‌آورد. کاربردی کردن موضوعات درسی، تلفیق کردن موضوعات مختلف، استفاده از محیط های حقیقی و مجازی برای ارائه طرح درس‌ها و فراهم نمودن بستر مناسب برای فراگیران به طوری که با تجربه و پژوهش خود به هدف برنامه درسی برسند از جمله ‌ی این ضرورت‌هاست.

در یک نگاه عمیق‌تر، تحقق مدرسه زندگی، تمامی ابعاد و جنبه های مختلف مدرسه را در بر می گیرد. اهداف، نظام مدیریتی، معماری فضا و محیط فیزیکی و تربیتی، ساختار و محتوای برنامه درسی، نقش کارکنان، معلم، دانش آموز، اولیا و جامعه محلی و سایر عناصر مدرسه همگی در پرتو این مفهوم، معنا و شکل جدیدی می یابد. بنابراین برای تحقق مدرسه زندگی لازم است هریک از مدارس با توجه به اقتضائات خود برنامه‌ای مدون و جامع به عنوان برنامه تحول تهیه و اجرا نمایند.

بیانیه ارزش ها:

Ø      حفظ و ارتقای هویت ملی و دینی

Ø      حفظ کرامت انسانی

Ø      اهمیت سرمایه های انسانی

Ø      صداقت و شفافیت در فعالیت ها

Ø      یادگیرندگی و تغییر پذیری

Ø      افزایش سلامت جسمی و روانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *